ORCi NM

Idag dundrer det løs i Tønsberg

Idag dundrer det løs i Tønsberg

Det er besluttet at stor og liten klasse skal starte samtidig i helgens NM i ORCi. Dette har skapt diskusjoner på bryggene og kan gi interessante situasjoner i helgens seilaser.

Publisert Sist oppdatert

FELLES START. For at det skal bli et gyldig NM for samtlige klasser har regattakomiteen besluttet å kjøre én felles start for både stor og liten klasse. For båter med et mannskap på 7 eller mer holder det at det stiller 15 båter til start for at mesterskapet blir klassifisert som et gyldig Norgesmesterskap. Dessverre er det bare 8 båter som har meldt seg opp i liten klasse (orcint > 600) slik at disse ikke ville fått NM status dersom klassen skulle hatt egen start. Fornuftig nok kjører man derfor alle båtene i samme start.

POSISJONERING VIKTIG. Med felles start er det fullt forståelig at teamene i de små båtene ikke er fornøyd. Med mindre de får fri vind i starten vil de ganske raskt bli spist opp av de med større seilareal og raskere skrog. Som Jarle Kristiansen sier er det for TEAM XTREME ekstremt viktig at de får en god posisjon i starten. Hvis de i en av seilasene får en dårlig posisjonering og i tillegg gjør en feil kan det bety at løpet er kjørt for dem i den aktuelle seilasen.

DE VIKTIGE 20 MINUTTENE. Noe som også er verdt å tenke på er regelen om at deltakerne må ha hatt målgang innenfor 20 minutter etter at første båt gikk i mål, hvis ikke vil de få en DNF i den seilasen. Teoretisk sett betyr dette at i den lette vinden som er meldt vil det være en fordel for de større og lettere båtene, fremfor de mindre og tyngre. Praktisk sett kan dette bety at for eksempel AL CAPONE kan komme i mål så raskt at de mindre tunge båtene som ILLE MORO og XTREME ikke rekker målgang innenfor 20 minutters grensen og vil da få hver sin DNF.

FORDEL LOKALKJENTE? Tønsberg seilerne Eirik Brekke i FELICIA IV og Nils Kamfjord i EXTASE er lommekjente i regattaområdet og kan dra stor nytte av å ha seilt her i alle år. Svenske Lena Having og teamet i GERTRUD har dratt den lange veien fra Gøteborg for å delta i mesterskapet. Om enn mindre lommekjente så ønsker de å gi alt for å gi Jan Henrik Bryde i XANTHIPPE konkurranse om pallplassering.

Det tegner til å bli nok et spennende NM i ORCi. Første varselsignal går av idag klokken 11 og hele 3 seilaser er planlagt.

Følg med på regattabloggen her.

Klikk her for full deltakerliste.

ENDRINGER. Det har i etterkant av at denne artikkelen ble skrevet kommet endringer i seilingsbestemmelsene hva gjelder 20 minutters regelen. Denne tidsfristen har nå økt fra 20 til 30 minutter, noe som øker sjansene for at færre båter får DNF for å ikke rekke målgang.