Hentet opp fra 500-meters dyp

Johan Petersen forteller om den dramatiske kvelden da «RS10 Christiania» sank i Nordsjøen. Om redningen, restaureringen, og dagens bruk.

Publisert   Sist oppdatert
SKIPPER: Johan Petersen hadde ansvaret da «RS10 Christiania» sank. Han har senere seilt skøyta til Russland og Afrika.
SKIPPER: Johan Petersen hadde ansvaret da «RS10 Christiania» sank. Han har senere seilt skøyta til Russland og Afrika.

Redningsskøyta «RS10 Christiania» , bygget i 1895 forliste sommeren 1997 og sank på 500 meters dyp midt i Norskerenna. Mannskapet på seks ble reddet trygt, men ingen trodde at båten skulle flyte igjen.

Entusiaster fra Colin Archer miljøet oppmuntret familien Petersen som eide båten til å gjøre et forsøk på å berge «Christiania», og takket være generøs bistand fra rederiet Stolt Comex som tok oppdraget uten vederlag, ble det mulig å gjennomføre en komplisert redningsaksjon styrt av robot teknologi. Rederiet måtte ta hevingen når det ellers var stille i markedet, og det tok derfor tid før operasjonen kunne gjennomføres.

Da tok det tre døgn fra bergingsfartøyet forlot Haugesund til «Christiania» sto trygt plantet på kai i Mandal. For familien Petersen anført av far Carl Emil og tre sønner ble det et sterkt emosjonell øyeblikk da skøyta brøt havflaten og man kunne se at båten var stort sett hel etter mer enn et år på havets bunn. 

LES: Høstseilas med toddy

LANGTUR: «RS10 Christiana» i Russland.
LANGTUR: «RS10 Christiana» i Russland.

Fra bunn til topp

Da «RS10 Christiania»  fremdeles befant seg på bunn av Nordsjøen overførte foreldrene båten til brødrene Carl Emil, Børre og Johan for en krone hver. Eierskiftet var på en måte symbolsk da familiens overhoder disponerte båten i mange år senere, men det ansporet guttene til å ta en aktiv del i det kostbare og krevende restaureringsarbeidet som nå lå foran dem.

Pælemark hadde forsynt seg grådig av båten mens den lå under vann og mye treverk måtte skiftes ut. Det samme gjaldt motor og øvrige tekniske installasjoner, mens seilene viste seg å være i god stand etter at de var blitt vasket. Noen av dem benyttes den dag idag.

LES: Carl Emil Petersen til minne

Til 75 års dagen

Restaureringsarbeidet ble det Hansen & Arntzens båtbyggeri i Langesund som tok seg av. De kjente båten godt og hadde også gjort en stor jobb da Petersen kjøpte båten vel 20 år tidligere. Den ble ferdig og rakk akkurat frem til Carl Emil Petersens 75 års dag som ble feiret på Hvalstrand sommeren 2000. Der ble festens ubetingede høydepunkt.

Om dette og mer forteller Johan Petersen til Seilmagasinets Mikkel Thommessen.

LES: Afrika-Norge på en drøy måned

REDDET: Mannskapet ble reddet da båten sank i 1997, mens skøyta ble hevet to år etter.
REDDET: Mannskapet ble reddet da båten sank i 1997, mens skøyta ble hevet to år etter.