FLYR: «Sodebo Ultime 3» har foiler som løfter skrogene opp av vannet.

Til Kapp det Gode Håp på under 11 døgn

«Sodebo Ultim 3» fortsetter å sette rekorder. Trimaranen er nå i det Indiske Hav, og ligger godt foran skjemaet.

Publisert Sist oppdatert

Thomas Coville og mannskap forsøker å sete ny Jules Verne-rekord, seile raskest mulig rundt jorda med start og mål i den Engelske Kanal. I går rundet de sitt første kapp, sørspissen av Afrika, og er i det Indiske Hav. Det gjorde de 26. desember kl 20:58, etter 10 døgn, 23 timer, 56 minutter og 57 sekunder etter start. 

Foran rekordskjemaet

«Sodebo Ultim 3» seilte etappen på ett døgn, 19 timer og 31 minutter rakere enn det Francic Joyon og mannskapet på «IDEC Sport» brukte da de satte rekorden i 2017. Coville har også slått rekorden til «Gitana 17» med ni timer og 56 minutter fra 2021. 

Coville valgte et spor langt vest etter å ha kruset den Engelske Kanal for å finne optimale forhold, noe som har gitt en omvei sammenlignet med Joyon i 2017.

«Sodebo Ultime 3» ligger nå 1350 nm foran rekordskjematet, nesten to døgn. 

FORNØYDE: Mannskapet på trimaranen oppholder seg innendørs stort sett under hele rekordforsøket.
FORAN: Coville har et forsprang på nesten to døgn, men vil antagelig miste noe av dette i kommende uke.

Rekorder å slå

Ushant-Equator: 4d 20h 07 '(Spindrift 2 in 2019)

Equator-Cape Aiguilles: 6d 08h 55 '(Banque Populaire V in 2012)

Cape Aiguilles -Cape Leeuwin: 4d 09h 32 '(IDEC Sport in 2017)

Cape Leuuwin-Cape Horn: 9d 08h 46 '(IDEC Sport in 2017)

Cape Horn-Equator: 7d 04h 27 '(Banque Populaire V in 2012)

Equator-Ushant: 5d 19h 21 '(IDEC Sport in 2017)

Lavere fart

Joyon holdt en enorm fart fra Atlanterhavet til Stillehavet da rekorden ble satt i 2017. De seilte ni døgn med gunstig kurs og over 800 nm per døgn. «Sodebo Ultim 3» har ikke funnet et like gunstig lavtrykk å holde seg fast i. For å ikke miste forspranget bør de seile over 33 knop i riktig retning. Akkurat nå seiler de 31 knop gjennom vannet, men bare 26 knop VMG, farten i riktig retning. 

Men i Stillehavet, og etappen hjem mot mål vil «Sodebo Ultime 3» ha sjanser til å øke på rekorden igjen. 

«Sodebo Ultim 3» har holdt en snittfart på 33,2 knop gjennom vannet siden start. Høyeste toppfart har vært 48.1 knop.

Ultime 32/23

 Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres shorthanded, double eller single. De må også være over 23 meter lange. Det er ingen begrensning på seilareal eller mastehøyde. 

Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn. Riggen er ca 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten veier 1,2 tonn. 

De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s). 

Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil de eldre båtene klare å holde følge.

Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre 28 til 30 knop. «Gitana 18» vil bli den tiende Ultime-trimaranen som blir bygget. Det var før Route du Rhum at klassen fikk sin spede start og tillot større flerskrogsbåter. Først i 2018 ble klassen godkjent av det franske seilforbundet. En av disse er ødelagt. 

Fire Ultime konkurrerte under Transat Cafe L'OR i november. Da vant SVR-Lazartigue foran Sodebo. Actual Ultime 4, tidligere Gitana 17 ble tre, mens Maxi Banque Populaire ble sist etter å hatt tekniske problemer. 

JULES VERNE TROPHY

Jules Verne-trofeet ble satt opp i starten av 1990-tallet hvor man ville forsøke å seile jorden rundt på under 80 døgn. Start og mål er en linje mellom Ushant i Frankrike og Lizards Point i England.

I 1993/1994 seilte «Commodore Explorer» distansen på 79 døgn, som gir 11,35 knop i snitt. Etter den gangen er rekorden slått syv ganger.

Den nåværende rekorden ble satt 27. januar 2017. «Idec Sport» brukte bare 40 døgn, 23 timer og 30 minutter på runden rundt jorden. Det var 4 døgn, 14 timer, 12 minutter og 23 sekuder raskere enn Loick Peyron og »Banque Populaire V»s verdensrekord fra 2012. Om bord i «Idec Sport« var Francis Joyon, Clément Surtel, Alex Pella, Bernard Stamm, Gwénolé Gahinet og Sébastien Audigane

Den teoretiske distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil, men «Idec Sport» måtte ta omveier for å finne et ideelt spor. De seilte 26 412 n mil, noe som gir en utseilt hastighet på 26,85 knop.

Hadde de seilt korteste vei, ville snittfarten vært på 22,84 knop.

Det neste nå er å seile under 40 døgn, dobbelt så raskt som på 1990-tallet.