Kjølskaden reduserte farten med ti prosent, sa Magdahl

Bakkemannskapet på «Ericsson 3» har mye reparasjonarbeid foran seg til inport-regattaen i Galway, men den nordiske Volvo-båten er ikke alene om å ha fått skader på veien over Atlanterhavet.

Publisert

Den 2,550 nm lange etappen fra Boston til Galway har påført flere av båtene omfattende skader etter ulike kollisjoner på veien. Verst har det gått utover Ericsson 3 som etter en kollisjon med hval da båten var i lederposisjon, hadde store fartsproblemer for resten av etappen. Skader på senkesverd og kjøl kan ifølge navigatøren Aksel Magdahl ha kostet så mye som ti prosent fartsreduksjon. Nå jobber bakkemannskapene på spreng og båten vil ventelig være tilbake i vannet torsdag eller aller senest fredag i denne uken, klar for inport regattaen i helgen. 

Også Green Dragon som fullførte på en sterk 3. plass på etappen fikk sitt. Linen fra en hummertegne skar seg inn i senkesveredet og delte det nesten i to, mens Puma som ble nummer to skal ha truffet flytende fiskeutstyr og brakk det ene roret i tillegg til at båten fikk skader i baugen. Foruten laminatskadeer antydes det at så mye som 25 prosnet av skummet i kollisjonsbaugen må erstattes. Nytt ror kom over fra Massachusetts allerede søndag.

Green Dragon må i tillegg reparere skader på storseilet og på Code0-seilet, ettersom prosjektet seiler på lavbudsjett og ikke har tilgang på like mye nye seil som konkurrentene.