DEBATT: Mercury har lansert nye utenbordsmotorer som yter 600 hestekrefter, og dette skaper debatt om miljøengasjementet i bransjen.

Skivebom fra redaktøren

Selvsagt er båtbransjen opptatt av miljøvennlige løsninger, men man må sette ting i perspektiv, skriver Stein Harald Jørgensen.

SEILmagasinets redaktør Axel Nissen-Lie har vært raskt på banen med å kreve ansvar fra bransjen i forhold til å lansere «grønne» produkter, og pusher på for å komme bort fra forurensende sådanne i forbindelse med lanseringen av Mercurys nye, store motorer.

Jeg tror han går glipp av en del viktige momenter ved bare å fokusere på dette og, slik jeg ser det, antyde at vi som bransje ikke skulle være opptatt av å bli mer miljøvennlige. Selvsagt vil vi det! Men man må sette ting i sammenheng.

Disse motorene er primært laget for det amerikanske markedet, hvor de vil erstatte enten et antall innenbords/hekkaggregat motorer med skyhøyt forbruk eller et større antall påhengere med færre påhengere, to i stedet for fire eller tre i stedet for seks osv. Summen av dette er at utslippene går ned og ikke opp. Det er vel bedre at båtene i USA blir utstyrt med mer moderne løsninger enn å fortsette med de gamle?

Erstatter innenbords

Båtkonseptene som disse vil selges på, og som det finnes mange av i USA, selges ikke i Skandinavia i det hele tatt. Det er mange årsaker til det. Markedene er helt forskjellige, og der ingenting jeg kan se som tyder på noe særlig endring av dette. Jeg tror derfor at det vil bli solgt så godt som ingen av de nye Mercury-motorene i vårt marked.

Så kan man kanskje innvende at man har sett en økning av salget av store påhengsmotorer de senere årene. Helt riktig det, men det skyldes jo et de er mer effektive og har lavere kostnad enn alternativet. De erstatter altså en innenbordsmotor som ville blitt solgt i stedet. Man sparer vekt og drivstofforbruk, øker effektiviteten og senker vedlikeholdskostnadene.

Hva er feil med det? Markedet etterspør raske båter. Det beste alternativet per i dag opp til en viss båtstørrelse er påhengsmotor. Over der gjelder diesel innenbords. Bensin innenbords har nå i praksis forsvunnet, faktisk nesten også fra det amerikanske markedet.

Det er etter min mening fortsatt langt frem til å kunne tilby «grønne» løsninger til folk som ønsker å bevege seg i planende hastigheter på vannet. Jeg tror også det er svært urealistisk å få en befolkning som har vent seg til å forflytte seg raskt, til å gå tilbake til å flytte seg sakte.

Stein Harald Jørgensen

Det er etter min mening fortsatt langt frem til å kunne tilby «grønne» løsninger til folk som ønsker å bevege seg i planende hastigheter på vannet. Jeg tror også det er svært urealistisk å få en befolkning som har vent seg til å forflytte seg raskt, til å gå tilbake til å flytte seg sakte.

Energilagring

Jeg vet selvsagt at det forskes på nye skrogtyper og lignende, og det kommer helt sikkert forbedringer som gradvis øker effektiviteten. Men selv om vi ser foiling og andre ting som ser flott ut, så er det fortsatt ingen som er i nærheten av å kunne tilby brukervennlighet, komfort, lasteevne, rekkevidde osv sammen med høy fart til en vettug pris. Og det kommer nok dessverre til å være slik en god stund til.

Vi kommer nok ikke bort fra at energilagringen med dagens tilgjengelige batteriteknikk er langt unna å kunne tilby fart og rekkevidde som er brukervennlig nok, spesielt på større hurtiggående båter.

Husk at én liter drivstoff inneholder ca 9Kwt for bensin og 11kwt for diesel. Altså tilsvarer 10 liter drivstoff omtrent like mye energi som de største tilgjengelige batteripakkene i dag. Og de veier kanskje typisk 600 kilo.

Så selv om el-motoren er mye mere effektiv enn forbrenningsmotoren så vil tradisjonelle cruisere med planingsfart ikke kunne brukes med elmotor som fremdrift på lenge ennå.

UENIG: Stein Harald Jørgensen mener båtbransjen er opptatt av miljøet, men det er langt frem til den dagen de kan tilby grønne løsninger.

25-28 fot

Man kan tenke seg at katamaraner vil kunne ta over noe av dette i fremtiden tror jeg. De vil kunne gi en hyggelig fart med relativt lavt energiforbruk. Men de har også utfordringer med lasteevne. Og de tar opp stort areal, samt at det går med mye materiale til å bygge dem. Og da blir de dyre. Og materialet de lages av er også oljebasert.

For mindre «saktegående» fartøy opp til kanskje 25-28 fot eller noe slikt vil det nok grønne løsninger komme fortere. Derfor er også alle motorprodusentene godt i gang og produktlanseringene er nært forestående. Man venter bare på et litt tydeligere signal om behov fra markedet. Noe som er i ferd med å komme i disse dager.

Innen vi skriver 2022 så vil dere nok se grønne produkter til å henge bak på båter lansert av noen av de store motorprodusentene. Vi kjenner i hvert fall godt til minst to av de store som er i gang med slik utvikling.

Stein Harald Jørgensen er salgs- og produktsjef Marine hos Suzuki-importør Erling Sande A/S