BRUKT: Bror Sonne fant en Albin Cirrus for 19 000 kroner. Slike gode kjøp kan det bli færre av i tiden fremover.

Nå blir det dyrere å kjøpe båt

For et år siden kjøpte kollega Bror Sonne en brukt Albin Cirrus for 19 000 kroner. Da var det flere gode, bruke seilbåter til salgs. I vinter har det vært tørke.

Publisert

De siste årene er de billigste og mest slitne seilbåtene samlet inn og destruert, mens de beste kjøpene har forsvunnet ut av landet. Så billig har det vært å kjøpe brukte seilbåter i Norge at det er lønnsomt for utlendinger å kjøpe brukt her - til tross for at de må betale moms til hjemlandet ved innførsel. 

Nå har både billige og gode båter forsvunnet fra markedet. Det gjør at tilbudet minker, og om etterspørselen er på samme nivå vil prisene stige. Det blir dyrere å kjøpe båt, og dyrere å seile. 

Tidligere var det mulig å oppgradere til ny båt ved å betale noen tusenlapper. Nye båter ble stadig billigere mens de gamle holdt seg godt i pris. I dag koster en ny båt to-tre ganger det en slik båt kostet for 10-15 år siden. Utviklingen burde ha påvirket bruktprisene, men dette har ikke skjedd. Til tross for at det nå koster mye mer å skaffe seg en ny båt, så er bruktprisene lave, enn så lenge. Aldri før har skillet mellom brukt og nytt vært så stort. Spørsmåler er om dette nå kan være over.

SEILmagasinet hadde i vinter en undersøkelse som viser at 53 prosent er fornøyde med båten de har, mens 37 prosent følger med på bruktmarkedet og kan tenke seg å bytte. 26 prosent av disse ser etter noe som er ’pent brukt’. 

Trass i billige brukte båter på markedet selges det også nytt. Å kjøpe nytt gir en unik valgmulighet, men også sikkerhet med tanke på garanti. Når jeg testet båter før, så var det båter jeg forestilte meg at jeg kunne kjøpe. Det skjer sjelden nå. Alt nytt er rett og slett blitt for dyrt for en vanlig lønnsmottaker. Mens nye båter har steget to-tre ganger i pris har min lønn hatt beskjeden vekst. 

Vi skrev om Årets båt i Europa i forrige nummer og presenterte fire vinnere, Arcona 50, Bavaria C46, Outremer 52 og Saffier 24. Tre av disse har en prislapp på mellom 10 og 25 millioner kroner. For et stort flertall av SEILmagasinets lesere er dette båter man knapt nok våger å drømme om. Likevel erfarer vi at noen lesere alt har kjøpt slike båter. Bavaria Norge har vært i dialog med kunder som har sittet på gjerdet med C46 inntil SEILmagasinets test kom - og da ble det salg. Jaggu er det ikke også en splitter ny Outremer 52 med ’Oslo’ på hekken på Facebook. En båt til over 25 millioner kroner!