trenpfender
TREN: En fender egner seg utmerket som «mann» når man trener på «mann-over-bord»-øvelse.
HJELPEMIDDEL: Instruktør Carl Løvenskiold oppfordrer alle til å finne ut hva man har av tau og skjøter som kan settes på vinsjen og brukes til å heise en person fra vannet.

Forbered deg på mann over bord

Når noen faller over bord, gjelder det å handle raskt. Sett av noen timer og ta med familien eller partneren på «mann-over-bord»-øvelse før dere legger ut på neste langtur. Enkle forberedelser og gjennomgang av rutiner kan spare liv når ulykken er ute.

Publisert Sist oppdatert

Hvis en av mannskapet faller over bord, er det avgjørende at vedkommende blir plukket opp  raskt. Selv om sommeren er vanntemperaturen langs norskekysten så lav at de fleste ikke  vil overleve i mer enn noen få timer i sjøen. Ved ti grader er gjennomsnittlig overlevelsestid mellom  én og tre timer, avhengig av personens helse, og selv ved 15 grader vil de færreste holde  ut lenger enn i fem-seks timer med en skikkelig redningsvest på seg. Allerede etter en  halvtime vil mange av oss være utmattet ved en vanntemperatur rundt ti grader.  Sikkerhetsline, redningsvest med lys, kasteline og GPS med «mann-over-bord» (MOB)-system er gode hjelpemidler som gjør det lettere å finne tilbake til en person som ligger i  vannet. Det hjelper likevel lite med all verdens utstyr hvis skipperen får bommen i hodet  og blir feid over bord, og det resterende mannskapet ikke vet hva de skal gjøre. Å ta noen timers trening på vannet med en fiktiv person, gjerne i form av en fender festet til en jakke eller bøtte, bør derfor innføres som en fast rutine i begynnelsen av hver sesong.    

Etter at «mann-over-bord» var konstatert, fortsatte vi etter veiledning fra instruktøren med å  seile på samme kurs tilsvarende en distanse på åtte- ti båtlengder, før vi slo og falt av. Da  det var to-tre båtlengder igjen til personen, styrte vi baugen mot vinden, rullet inn forseilet,  og styrte så rett i lo av personen. Ettersom en person driver saktere enn båten, vil han  eller hun på denne måten drive med båten i stedet for at båten driver ifra personen. Ved å nærme seg personen rett mot vinden de to-tre siste båtlengdene vil båtfarten automatisk  reduseres, slik at mannskapet om bord skal kunne gripe tak i personen med båtshake, for  hånd eller eventuelt kaste ut en line eller bøye på nært hold. Denne metoden fungerte bra med storseil og fokk, men eventuell gennaker eller spinnaker  må naturligvis ned før man kan krysse mot personen som ligger i vannet.  

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER