Nesten klar for Bohusracet
Nesten klar for Bohusracet
Nesten klar for Bohusracet
Nesten klar for Bohusracet
Nesten klar for Bohusracet

Nesten klar for Bohusracet

Skal man lykkes i shorthand-seiling må man kjenne båten godt, og mannskapet må være samkjørte. Vi håper å tatt opp gennakeren i minuttene før start av Europas største shorthandrace.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: På mandag kveld manglet det meste, og Jan Ove Lorentzen prøvde å få endene til å møtes på sin bryllupsdag ved hjelp av telefonen.

Fredag starter Bohusracet, som i følge Blur.se er Europas største shorthandrace med 162 båter til start. Regattaen er 160 n mil lang og går for det meste innaskjærs. Starten er helt inne i Uddervalla hvor man følger deler av løypa til Tjörn Rundt ut til Åstol og på utsiden av Marstrand runder vi Ätterberget med kurs mot Fjällbacka. Vi må også innom Strømstad før vi runder Trestenene utenfor Hvaler i Norge. Mål er i Smøgen. En vanlig sommerferie på 24 til 36 timer.

Båten nesten klar

Min bror Håkon Nissen-Lie og jeg har fått låne en HP 1030 for regattaen. En svært morsom og livlig båt. Meningen var å seile Skagen race for å gjøre oss kjent med båten, men da manglet både mast og seil. Båten startet under Færdern, men med en mast med feil stag, og uten regattastorseil. Denne uken har båten ligget i Drøbak for å bli helt klar hvor eieren Jan Ove Lorentzen har gjort en stor innsats. Nå er den på vei sydover, og forhåpentlig vis kommer de siste greiene som autopilot på plass før start.

Tapt før start

Seieren skal sikres før start heter det. Vi gjør alt feil. Jeg har knapt vært om bord i båten, og håper også få tid til å få heist seilene før start. Seilene kom på i går kveld.  Jeg håper på lett vind, slik at vi ikke tabber oss for mye vekk på boathandling og fuckups. Men vi har heller ikke lært oss båten å kjenne, og må jobbe hardt for å gire om, for å få mest mulig ut av den ekstreme båten.

En båt burde også innseiles før en slik seilas, særlig for shorthandseiling. Fokka er tung å få rullet inn, og det mangler avlaster på akterstagene, slik at disse opptar en verdifull vinsj.

Ambisjonene ligger i å lære, og å få båten til å gå fort etter hvert.

11 norske båter

Mange av de norske shorthandseilerne tar veien til Sverige. Det stiller 11 norske båter, og vinneren av årets Twostar Simen Løvgren vil vært en klar favoritt, men har valgt å terkke seg fordi han får et helt annet måletall under det svenske LYS-systemet, SRS, enn under NORLYS.

Se diskusjon under blur.se her.

Lars Petter Karlsen har vunnet Seilmakeren Doublehanden og sin klasse i Watski TwoStar i år, og er også en klar favoritt. Arild Heldal og kone vant sin klasse i fjor, og stiller på nytt i år med favorittstempel. Ole Petter Pollen har hopper fra T-34 under TwoStar over til en HR 310 under bohusracet og har fått med seg sin kone.

Du finner deltagerne her

Mange utfordringer

En av grunnene til at Bohusracet har blitt så populært, er at man kan stille med mindre sikkerhetsutstyr. Regattaen går også mye innaskjærs, som lokker seilere som sliter med sjøsyke. Banen gir også en ekstra utfordring hvor navigasjon og taktiske valg blir meget viktig.

Mindre båter

Det er også interessant å studere deltagerlisten. Vi seiler en 34-fots båt, og har siste start sammen med de raskeste båtene. Startlisten inneholder mange flotte båter fra 80-tallet, som nærmest har blitt verdiløse i Norge, og som i hvert fall ikke stiller i Færderseilasen lenger.

Lett vind

Vi starter kl 1600 fra Uddervalla og får en lett kryss ut mot Marstrand. Der vil vi runde ved midnatt. I følge værprognosene skal vinden dreie mot nord i løpet av natten, og da kan det bli svært lett vind. Det vil da bli kryss opp gjennom skjærgården. Nordavinden skal stå hele lørdag, og når vi seiler sydover igjen vil vi endelig få medvind, men kun bris fra nord, som vil dreie mot nordøst i følge yr.

Du finner mer info om regattaen her

Peter Gustafsson i Blur.se lagde en film fra fjorårets regatta.