Calle Andersen med fersk triumf fra Færderseilasen er blant favoritten i ORCi NM
Calle Andersen med fersk triumf fra Færderseilasen er blant favoritten i ORCi NM

32 båter i ORCi NM

Regatta med mange favoritter starter i Tønsberg lørdag 18. juni

Publisert Sist oppdatert

Deltakerlisten består av mange sterke navn. Landmarkene «Game» med Calle Andersen og Espen Guttormsen ombord må regnes som favoritt når 32 topptrimmede offshorebåter fra 30 til 52 fot barker sammen i farvannet utenfor Tønsberg til helgen. Årets NM blir den viktigste oppkjøringen til ORCi EM på Hankø i august.

De to Landmark 43 vil få konkurranse først fremst fra Per Ottar Skaarets TP 52 «Jokerman 3» som i tillegg til Skaaret også har Silje og Christen With i besetningen. Den nye Arcona 385 «ibb» med Henrik Tangen og Dag Usterud ombord gjorde en perfekt Færderseilas. Nå skal de forsøke seg på bane. Det blir noe annet, men Usterud er en mester til å fart på båtene han seiler.

STØRST: «Jokerman 3» er feltets raskeste båt.
STØRST: «Jokerman 3» er feltets raskeste båt.

.

RASK: King 40 «Magic» er en 40-fots utgave av Landmatk 43.
RASK: King 40 «Magic» er en 40-fots utgave av Landmatk 43.
NY: «Ibb» er en splitter ny Arcona 385 som imponerte under Færderseilasen.
NY: «Ibb» er en splitter ny Arcona 385 som imponerte under Færderseilasen.

.

LETT: Melges 32 «Hotshot» er liten og rask og trives i planeføre.
LETT: Melges 32 «Hotshot» er liten og rask og trives i planeføre.
KRYSS: «Born to run» er en av to Xp44 som deltar.
KRYSS: «Born to run» er en av to Xp44 som deltar.
1/2-TON: «Cantippa» er en av fire halvtonnere.
1/2-TON: «Cantippa» er en av fire halvtonnere.

En annen spennende båt er Bundefjordsbåten «Hotshot», en Melges 32 med blant andre Peer Moberg ombord. At båten er rask vet vi. Spørsmålet er om det blir nok vind til at den får planeføre på unnavindsleggene. Det tyder værmeldingene på at det blir. Forventede 8-12 m/sek lørdag og noe lettere søndag kan gi topp seileforhold på banene utenfor Tønsberg.og da kan denne båten bli super farlig, sammenlignet med Landmarkene og Arconaen som ikke planer.

Det skal også bli interessant å se hvordan fire IOR halvtonnere kan hevde seg mot dagens båter. Disse er alle bygget tidlig på 1980-tallet og vil vel først og fremst ha et spennende innbyŕdes oppgjør.

Knut G Heje og Pål Stiansen i hver sin Xp44 blir også interessante i dette selskapet der vi heller ikke skal glemme Aasmund Drolsums King 40 «Magic».Og så kommer det helt sikkert noen outsidere til å hevde seg på resultatlisten.