«Norseman»

Vakker, men sliten

Med «Norseman» kan jeg lytte til reiseradioen og se på sjøfuglene selv om det blåser friskt og er litt sjø, sier legendens nye eier.

Publisert Sist oppdatert

I båtverdenen har ordet klassisk vært ensbetydende med trebåter. De første plastbåtene har nå rundet 50 år, og en ny kategori er i ferd med å feste seg: klassiske plastbåter. For en regattaseiler finnes det én båt i mengden av solid gammel glassfiber som skiller seg klart ut, nemlig 40-foteren «Norseman».

Båten ble bygget i Finland i 1966-1967 på det som senere skulle bli Swan-verftet. Konstruktørene var også de samme som de første Swan-båtene: Sparkman & Stephens. Modellen heter enkelt og greit Sparkman & Stephens 40, og det ble bygget 40 stykker rundt om i verden, 20 i tre og 20 i glassfiber. Konstruksjonen har store likheter med trebåter av litt eldre årgang. Blykjølen er formet slik at bordganger lett kan legges mot den. Etter få år med glassfiber endret konstruktørene steg for steg båtmodellene til former som ikke var begrenset av praktiske krav ved trebåtbygging. Den første Swan-båten, Swan 36, kom i 1967. Den har mange likhetstrekk med Sparkman & Stephens 40. Swan 36 er en litt mer moderne båt etter datidens standard, med roret separert fra kjølen som det mest iøyenfallende – en nyvinning som glassfiberen gjorde mulig. Dessuten var dette virkelig store båter den gangen, og markedet for en 36-foter var større enn for en 40 foter. For den estetisk orienterte, er Sparkman & Stephens 40 en mer langbent og linjelekker båt, med lavt fribord, og kurver på de rette stedene.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER