MOT FÆRDER: Slik kan Volvo Ocean Race-flåten komme inn mot Færder dersom Oslo blir pit stop-havn under Volvo Ocean Race.
MOT FÆRDER: Slik kan Volvo Ocean Race-flåten komme inn mot Færder dersom Oslo blir pit stop-havn under Volvo Ocean Race.

Oslo kan bli pit stop-havn

– Det er en reell mulighet for at Oslo kan få besøk av Volvo Ocean Race i en pit stop på to-tre dager i juni 2018.

Publisert   Sist oppdatert

Uttalelsen kommer fra Paal Lien og Mikkel Thommessen i selskapet Oslo Water Games. De har søkt Oslo kommune om å gjennomføre en pit stop i Oslo helt på tampen av racet – før det har stop over i Göteborg og til slutt ender i Haag i Nederland.

Oslo er ønsket

– Oslo er en av få byer som faktisk er invitert av Volvo Ocean Race til å søke om pit stop, og fra arrangørens side er det et uttrykt ønske om å involvere Oslo, sier de.

Tidligere har Oslo vært nevnt som stop over-havn, men da har det vært fra et krav fra Volvo Ocean Race om at Norge også deltar med en båt i racet. Det kravet gjelder ikke for å kunne få en pit stop i byen, og det er heller ikke realistisk at det vil stille et norsk lag til start i 2017.

Det forsøket som ble gjort for å etablere et lag med utgangspunkt i Wolfpack-teamet og i forbindelse med kjøpet av VO 70-en «Camper» til Norge ser ut til å ha strandet. Nå er «Camper» solgt til utlandet.

Det nærmeste Norge ser ut til å komme 2017/18-utgaven av Volvo Ocean Race, ser derfor ut til å kunne være vertsskap for en pit stop, og det arbeides det nå hardt for å få til.

15 millioner kroner

– Prislappen på et slikt arrangement ligger på rundt 15 millioner norske kroner og vi har søkt Oslo kommune om å garantere for et slikt beløp under forutsetning at vi får på plass sponsorer for halvparten. Kostnadene bør ligge innenfor rammen av hva kommunen er villig til å bruke på slike arrangementer, gitt deres engasjement overfor andre idretter, sier Paal Lien og Mikkel Thommessen.

De mener Volvo Ocean Race vil ha stor reklameverdi for Oslo, som sammen med eventuelle sponsorer vil få mulighet til å markedsføre seg på i alle de andre stop over-havnene.

– Dette bør kunne være svært interessant for selskaper som har sine markeder i de landene som regattaen besøker. Det vil også være en flott anledning til å markedsføre Fjordbyen Oslo og norsk seilsport, sier de to, som også ønsker innspll fra resten av seilNorge med hensyn til hvordan et slikt arrangement kan benyttes og hvilken betydning det kan ha for sporten i landet.

Vil skape nasjonal entusiasme

– Vi håper å kunne bygge opp og etablere entusiasme rundt en slik pit stop og se på hvordan vi kan benytte anledningen til å fremme seilsporten over hele landet. En tanke kan for eksempel være å ha kvalifiseringsregattaer for Optimistjoller over hele landet og avslutte med en finale i Oslos havnebasseng under VOR-oppholdet der. Men det kan også være andre forslag. Poenget er å skape entusiasme og en begivenhet hvor seiling  står i sentrum i forkant og under selve pit stopen i Oslo.

Avgjøres i løpet av august

Oslo kommune skal etter det Seilas erfarer ha mottatt en søknad fra Oslo Water Games, som igjen er i direkte kontakt med Volvo Ocean Race-arrangørene. Det er videre forventet at kommunen vil avgi et svar i løpet av august.

Og med et rød/grønt styre i Oslo er det grunn til å tro at seiling vil være helt i trå med den retningen byrådet ønsker å utvikle hovedstaden i… Og så kan man jo bare begynne å tenke seg hvordan det vil være med 7–8 Volvo Ocean Race-båter liggende ved havnen i Oslo omkranste av en pulserende Race Village.

Ifølge Volvo Ocean Race egne tall hadde racet 2,4 millioner besøkende i race village i stop over-havnene i 2014/15. Alicante hadde 314 161 besøkende, mens Abu Dhabi for eklsempel hadde 159 011 registrerte besøkende.