To forvokste Oslojoller i Holland

En nederlender falt for Krisoffersens lille båt og bygde forstørret kopi, ikke bare en, men to.

Publisert

Cees de Geest falt for Oslojolla på tidlig 70-tall da plastversjon av båten bygget av Vestermoen ble vist fram på en båtutstilling i Amstedam. Båten fikk også god pressomtale i Nederland hvor den ble beskrevet som en båt med opptrekkbar kjøl, som seiler som en kjølbåt.

Geest kunne aldri glemme den norske jolla fra båtutstillingen, og på 80-talet kjøpte han seg en av de få som fantes på markedet.

Langt liv med Oslojolle

Men på 90-tallet ønsket han seg en Oslojolle i tre, og fikk kunstner og båtbygger Ludo van Well til å bygge en kopi med en bedre cockpit. Båten ble bygget med sandwichskrog med tre som kjernemateriale, og mahogany dekk. Båten ble meget stiv, seilte perfekt, og kom også i plan. Den ble seilt på Markermeer i Nederland som er en stor innsjø, og i mye vind ble båten veldig våt.

22 FOT: Geests andre Olsojolle på 22 fot.
24 FOT: Geests tredje Oslojolle på 24 fot, og med fast kjøl.

Oslojolle på 22-fot

Etter noen år var jeg på utkikk etter noe større, men fant ingen ting jeg likte, forteller Cees de Geest til SEILmagasinet. Ideen kom da å få Ludo van Well til å bygge en forstørret utgave. Oslojolla er 18 fot, og den forstørrete kopien Geest fikk bygget ble 22 for, eller 6,6 meters lengde, og 1,80 bredde, samme proporsjoner som originalen.

Skroget fikk et litt flatere spring, samt bunnen ble også formet litt flatere, for mer fart. Båten ble svært lett. Skroget veier bare 150 kg, mens den mindre glassfiberversjonen av Oslojolla veier 180 kg.

Båten fikk en opptrekkbar kjøl som stikker 0,90 meter, og en vekt på 125 kilo, samt et seilareal på 16 kvm.

For å få redusert sprut, fikk jolla et lite overbygg, inspirert av Drake. Båten er lett å traile, rask å seile, og krever nærmest ingen vedlikehold.

Enda større

Den store Oslojolle ble med nederlenderen på ferie i Middelhavet. Der opplevde han at den smale båten ble for liten i Middelhavets store bølger. Geest ville bruke mer av ferien i Middelhavet. Igjen hadde han problemer med å finne den ideelle båten, og de dagseilerne som var på markedet var for store, eller for tunge for å slepe bak en normal bil. På ny ønsket han seg er versjon av Oslojolla, og fikk Ludo van Well til å bygge den tredje versjonen. Nå vokste skroget til 7,2 meter, bredden til 2,2 meter og seilarealet til 20 kvm. Båten fikk en overhengende hekk, og en fast T-kjøl med 1,3 meters dybde og 200 kilo ballast. Hele båten veier bare 550 kilo.

– Det var viktig å få en båt som jeg enkelt kunne traile, og også enkel å håndtere alene, forteller nederlenderen til SEILmagasinet.

Men fordi den nye store båten også egner seg for Nederland, så har han en forstørret Oslojolle til overs, en båt han lurer på om det er interesse for her i Norge.

Dette er Oslojolle

Oslojolle er en klinkbygget seiljolle på 18 fot. Den ble konstruert av Erling L. Kristofersen [1] i 1936. Båten ble opprinnelig bygget helt åpen med brede skvettganger. Senere ble den også bygget med dekk.

Båten fører fokk og storseil. I en periode fra 1950-70 var dette en meget populær hyttebåt, særlig i Oslofjorden og på Sørlandet.

Båten ble fra 1964 også produsert i glassfiber av Sverre Westermoen Båtbyggeri på Sørlandet.

Den første plastversjonen var lik med trebåten med dekk. Her var det åpent under fordekk og akterdekk, noe som gjorde det mulig å seile tur. Senere laget Westermoen en dobbelskrogversjon. Her var det en åpen cockpit, men ingen tilgang inn under dekk. All bagasje må dermed ligge mellom beina på mannskapet.

Kristofersen har også konstruert Knarr og Knarrens «lillesøster» Kutter. Begge disse båtene bygges på lest, en byggemetode som Kristofersen fant opp.

LOA 5500 mm

Bredde 1550 mm

Dypgående (skrog) 200 mm

Dypg. (kjøl nede) 700 mm

Mastehøyde (Lugger) 4100 mm

Vekt (min) 210 kg

Lys 7,5m² 0,93

Lys 9m² 0,94