SEILJUSS

Når varen ikke passer

Skulle det være en innkjøpt pakning som ikke passer, vil nok de fleste butikker bare bytte den – ikke noe problem. Men hva om det du har kjøpt er «litt» dyrere, som for eksempel et seil?

Publisert

Har du som kjøper gitt en helt spesifikk beskjed til selger om hva du vil ha, må du som kjøper selv ta ansvaret for feilinnkjøpet. Kjøper du for eksempel inn en 100 hk innenbordsmotor til montasje i en 24 fots seilbåt, må du være beredt på at selger ikke tar noe ansvar hvis (når) det viser seg at den ikke passer.

Mer komplisert blir det imidlertid hvis det er selger som er med på å avgjøre hva som passer og ikke passer. Skulle det for eksempel være slik at du sier til selger at du trenger en motor som passer til din båt, må også selger være beredt på å ta ansvar om det ikke passer. For motorer er det kanskje noe enklere enn for eksempel seil. Et motorrom har sine begrensninger og det er relativt enkelt å måle om en ny motor passer eller ikke.

Kjøper man inn noe som ikke er så enkelt å måle opp, blir det enda mer komplisert. Bestiller du et seil som «passer» til båten, er det for det første den rent skjønnsmessige vurderingen – passer seilet eller gjør det ikke? Skal seilet ha riktig størrelse til for eksempel rullemast, vil det selvsagt være relativt enkelt å konstatere at det ikke passer om det ikke lar seg rulle inn. Er seilet derimot for lite, vil det la seg rulle inn, men det kan likevel være at det ikke «passer», fordi det er for lite.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her