SEILJUSS

Når varen ikke passer

Skulle det være en innkjøpt pakning som ikke passer, vil nok de fleste butikker bare bytte den – ikke noe problem. Men hva om det du har kjøpt er «litt» dyrere, som for eksempel et seil?

Publisert

Har du som kjøper gitt en helt spesifikk beskjed til selger om hva du vil ha, må du som kjøper selv ta ansvaret for feilinnkjøpet. Kjøper du for eksempel inn en 100 hk innenbordsmotor til montasje i en 24 fots seilbåt, må du være beredt på at selger ikke tar noe ansvar hvis (når) det viser seg at den ikke passer.

Mer komplisert blir det imidlertid hvis det er selger som er med på å avgjøre hva som passer og ikke passer. Skulle det for eksempel være slik at du sier til selger at du trenger en motor som passer til din båt, må også selger være beredt på å ta ansvar om det ikke passer. For motorer er det kanskje noe enklere enn for eksempel seil. Et motorrom har sine begrensninger og det er relativt enkelt å måle om en ny motor passer eller ikke.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 6 utgaver

BESTILL HER

Powered by Labrador CMS