SOLO i Transat Jacques Vabre

Rune Aasberg et Simen Lovgren sur le Class40' Solo sur la Transat Jacques Vabre 2011 - Le Havre le 02/11/2011

Sikler på pallen

– Vi kjører på inn mot oppløpssiden. Målet er pallen, sier Simen Løvgren om bord i SOLO på telefonen i dag.

Publisert Sist oppdatert

Da SEILmagasinet snakket med ham tidligere i dag, seilte de med 15–16 knops fart med spinnaker, og rutingen fortalte at de ville seile i ca. 20 knops vind helt til ville få kontakt med de karibiske øyene om ca. 1200 n mil. Hvor de passerer øyene er fritt, men å komme tett på øya Hispaniola som huser landene Haiti og Den Dominikanske Republikk, gir kortest vei videre mot mål i Costa Rica.

Der har også alle IMOCA 60ene, som ligger foran dem i løypa, seilt.

TØFFESTE NOENSINNE. Hva som venter dem innenfor den ytre rekken av karibiske øyer, hadde ikke Simen Løvgren studert ennå, men akkurat nå ser det ut til at IMOCA-feltet pakker seg sammen igjen i løyende vind. Ifølge arrangøren har det aldri tidligere vært tettere og tøffere konkurranse i denne klassen. De kaller også årets regatta for den tøffeste utgaven av Transat Jacques Vabre som noensinne er blitt arrangert.

Sett i lys av det er det imponerende av Rune Aasberg og Simen Løvgren å ligge der de er nå – og det med en båt som ikke har fått noen skader i de ekstraordinære forholdene. Elektronikk som konket ut (men som nå er fikset) og et ror som hang seg opp (og som nå er fikset) er det eneste som har skjedd. Dette er oppsiktsvekkende på bakgrunn av at 7 Class 40er har brutt – de fleste på grunn av materielle skader.

Antagelig forteller dette om grundige forberedelser om bord i SOLO.

FØRSTE BÅT I MÅL. Første IMOCA 60 er ventet til mål i Costa Rica om ca. 48 timer.