Skjørtene faller

I dag må alle lagene vise frem sine America’s Cup-båter. BMW Oracle har brukt 3000 timer på utvikling bare av bulben. Her er den.

Publisert

Ian Burns, sjef for BMW Oracles designteam på 38 personer forteller at dagen i dag blir som en eksamen. Den vil gi en bekreftelse på at de har gjort jobben godt eller ikke. Michel Kermarec har ansvaret for kjøl og ror sier: “classical configuration” – one keel, one rudder, no big surprises.

Enorme krefter

BMW-Oracle har det høyeste budsjettet og brukt enorme summer på å få den raskeste båten, og 85 % av utviklingen har gått med på kjølfinnen og bulben. Kjølfinnen bør være så tynn og smal som mulig, samtidig som det skal tåle vekten av bulben på 19 tonn. Kjølfinnen er konstruert slik at den er dobbelt så sterk som det som kreves på kryss når båten seiler rett frem. I raske slag i stor sjø vil kjølfinnen være på grensen av det den tåler. Det sies at om en America’s Cup båt krenger kraftig vil kjølbladet bøye seg av den tunge bulben.

Ingen nye løsninger

Det var lenge spekulert i om BMW Oracle prøvde ut nye helt annerledes undervannskrog fordi masten var blitt flyttet fremover på USA 87, men laget avviser dette nå og forteller at de aldri har hatt annet enn standard ror og kjøl.

Lang bulb for flatt vann

Kjølen skal gi mest mulig stabilitet, gi løft, men minimal motstand. BMW Oracle har valgt en lang og smal bulb som også Alinghi hadde med vinnerbåten sist. Lange bulber gir minst motstand, men bare når båten går stabilt igjennom vannet. 100 teoretiske former og 35 bulber ble testet før de valgte den endelige løsningen.

For lite eller mye vind

Båtdesignerne kan optimalisere båten for hvisse forhold. Værforholdene i Valencia er annerledes nå på våren enn i sommer. Båter som seiler raskt i starten kan dermed få problemer mot semifinalen og finalen av Louis Vuitton Cup.

På tirsdag starter spenningen. Da seiles det fleetrace hvor alle de nye deltagerbåtene vil seile mot hverandre for første og siste gang.