IMOCA60 klassen blir en del av fremtiden når jorden rundt seilasen nå går inn i en planleggingsfase.
IMOCA60 klassen blir en del av fremtiden når jorden rundt seilasen nå går inn i en planleggingsfase.

Store endringer til 2021

Med nye eiere ligger det an til store endringer i jorden rundt regattaen. En av dem er valget av ny klasse.

Publisert Sist oppdatert

Det har lenge vært kjent at IMOCA60 klassen ønsker å bli en del av Volvo Ocean Race. Nå har klassen og racets nye eiere blitt enige om et samarbeide i 2021. En avtale om dette ble signert av partene igår. Dermed er det på det rene at IMOCA60 blir den nye klassen i Volvo Ocean Race, eller The Ocean Race, som racet kan bli hetende i fremtiden. Med start i jorden rundt seilasen høsten 2021 får båtene tid til å tilpasse seg fra soloseilasen Vendee Globe som avsluttes i februar samme året til seilasen som trolig vil kreve en bestning på fire eller fem.

 Siste for VOR65 klassen

Alt tyder derfor på at årets regatta er den siste for VO65 klassen som ikke er særlig populær hos seilerne. Da har man større forventnnger til IMOCA60 som i tillegg til å være hightech, også er en utviklingklasse. Man regner med at flere av seilerne i Vendee Globe vil samle et lag og gå for The Ocean Race, i tillegg til at terskelen blir lavere for lag med færre ressurser.

VOR flåten klar for siste seilas.
VOR flåten klar for siste seilas.

Suksess i Haag

Årets avslutning i Haag har vært en gigantisk suksess og med to hollanske båter i racet og en hollandsk seiler på vinnerbåten, vekker Volvo Ocean Race stor oppmerksomhet i media og blant publikum. Man snakker allerede om en mediaverdi for byen i hundremillioners klassen.

Haags Frank van der Peet og VOR Richard Mason
Haags Frank van der Peet og VOR Richard Mason

 Det har gjort at Manager of Big Events, Frank van der Peet også tenker fremover. Han ønsker å profilere Haag som den viktigste seilerbyen i Nordeuropa og har allerede sikret byen World Sailing Championship i 2022. Nå vil han også at Haag skal arrangere obligatorisk kvalifiseringsregatta for jorden rundt seilasen i 2021, og ser for seg en havseilas med start og innkomst i Haag. En slik seilas som kan strekke seg inn i arktisk farvann kan også inkludere anløp i norsk havn.

 

 

Folkefest i byen

Idag er det folkefest i Haag med tusenvis av mennesker i race village. Om kort tid starter den aller siste havneregattaen. Den teller ikke i Volvo Ocean Race, men vil være avgjørende dersom to eller flere båter ender på samme poengsum etter den ordinære regattaen. Her er det allerede avgjort at kinesiske Dongfeng Racing er vinneren, men helt nederst på listen ligger «Sun Hung Kai Scallywag» og «Turn the Time on Plastics», begge med 32 poeng. Førstnevnte har imidlertid tre poeng tilgode fra havneregattaene, så om «Turn the Time og Plastics» skal unngå sisteplassen, må den ha tre båter mellom seg og konkurrenten i dagens seilas. 

Nye koster, gamle havner

Selv om det nå er nytt eierskap til jorden rundt regattaen, er det også mye som forblir ved det samme. Atlant Oceean Racing Spain, med Ricard Brisius og Johan Salen i spissen og med juristen Jan Litborn i en mer tilbaketrukket posisjon, skal bruke de nærmeste månedene til å samle inntrykk og til planlegging. Det er allerede signert en avtale om at Alicante skal forbli startby de to neste racene, og Atlant flytter kontoret sitt fra Stockholm til Alicante. Det er også klart at Volvo vil fortsette som sposnor for regattaen, i første omgang for ett race