Stamm anker diskvalifikasjon og fortsetter seilasen

Bernard Stamm ble disket av Vende Globe seilasens internasjonale jury etter å skulle ha mottatt hjelp under land i New Zealand, men ber nå om gjenåpning av saken. Han vil uansett fullføre seilasen til Les Sables d´Olonne.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha blitt informert om at han er diskvalifisert fra Vendee Globe seilasen etter angivelig å skulle ha mottat hjelp utenfra under et teknisk stopp ved New Zealands Auckland Islands lille julaften har den sveitiske soloseileren Bernard Stamm bedt om å få gjenåpnet saken som har vært behandler at den internasjonale juryen bestående av fem personer. Skipperen på «Cheminées Poujoulat» trenger å ha en god forklaring med nye argumenter som må være presentert for juryen innen morgenen idag. For Stamm er dette en brutal behandling etter at han i fire dager fra forskjellige ankringsplasser har jobbet med å reparere hydrogeneratorene som han er avhengig av for å få energeitilførsel til driften av vitalt utstyr ombord. Hendelsen bringer sterke minner fra seilasen for fire år siden da Stamm måtte forlate båten ved Kerguelen Islands under tilsvarende omstendigheter da han skulle forsøke å ankre opp i 40 knops vind. Bernard Stamm har uansett utfallet av juryens behandlig erklært at han vil fortsette seilasen til Les Sables d’Olonne. Konkurrerende skippere og andre har allerede varslet at den popuære Stamm vil bli varmt mottatt.

Hendelsesforløpet i Sandy Bay

Etter å ha ankret opp i Sandy Bay syd for Enderby Island under vanskelige forhold, våknet Bernard Stamm til oppdagelsen av at det lå et russisk forskningsfartøy ankret ved siden av ham. Da «Cheminées Pooujoulats» anker manglet feste og båten var i ferd med å drive ned på den russiske båten, kontaktet Stamm kapteinen på dette fartøyet over VHF og anmodet om tillatelse til å legge seg alongside. Han informerte da at han befant seg under dekk på sin IMOCA 60. Da han kort tid etterpå kom på dekk hadde en mann fra det russiske mannskapet entret båten hans og var igang med å håndtere ankeret. Stamm informerte regattaledelsen i Vendee Globe seilasen om hendelseforløpet, men understreket at han var under tidspress fordi båten var i drift og at hans primære mål der og da var å redde båten.

Mike Plant skapte presendens.

Bernard Stamm er diskvalifisert etter den fundamentale regelen om ikke å motta hjelp utenfra. Han er den første skipper i regattaens historie som er diskvalifisert etter jurybehandling. Hans åpenhet og ærlige fremføring av fakta sammenlignes med saken til den amerikanske skipperen, nå avdøde Mike Plant som opplevde noe lignende i 1989. Etter skade på riggen seilte Plant i 36 timer for å forsøke å ankre opp ved Campbell Island, New Zealand der storm truet med å sette båten på land. Fire meteorologer var vitne til Plants dramatiske kamp mot elementene og sjøsatte en RIB for å bugsere Plants båt i skkerhet. Dette aksepterte amerikaneren vel vitende at hendelsen kunne komme til å koste ham videre deltakelse i regattaen. Meteorologene foreslo at Plant skulle fortsette seilasen og sverget evig taushet. Ingen ville få vite noe. - Ingen untatt meg, sa Plant og informerte regattaledelsen samtidig som han erklærte at han ville fulføre seilasen, disket eller ikke.

Støtte

Bernard Stamm har allerede fått sterk støtte i media og fra konkurrerende skippere. Mike Golding er an av dem som har uttalt seg i saken: - Jeg tror han vil få en særlig varm velkomst i Les Sables d’Olonne, sier Golding. - Regattaen handler for dem som kjemper i tet om å vinne. For de øvrige som ligger lenger bak i feltet, meg selv inkludert, handler det om atmosfæren ved start og målgang og den utrolige opplevelsen man har ved selve seilasen. Jeg tror at mottakelsen Bernard vil få når han kommer opp kanalen til Les Sables d'Olonne vil være den samme eller kanskje enda hjerteligere enn den konkurrentene vil få. Bernard er en veldig populær skipper og en herlig kar som har jobbet eksepsjonelt hardt for dette prosjektet. Jeg tror alle som følger ham og som følger regattaen vil bli opprørt av behandlingen av en tilsynelatende hjerteløs jury til tross for at dette var en beslutning de kanskje ikke kom utenom.

Her hva andre seilere uttaler om juryens vedtak:

Dominique Wavre:

I sent an email to Bernard to express my solidarity and my friendship. It really is a great misfortune that falls on him. Well of course I know Bernard, he is a good friend and we've lived very intense moments together. I do not doubt for a second that he acted as a sailor, and did what he needed to secure his boat. I do not want to make another comment, judge the jury or anything else. I just want to say that I am with Bernard.

Alex Thomson

Finally, I wanted to mention what a shame it was to hear of Bernard's disqualification this morning. While I understand the reasons taken into account by the jury I do feel it was quit harsh Given the huge amount of work he had done to get the Hydro working so he could continue in the race, and taking into account what happened to him in 2008 where he lost his boat it sounds as though he did what was necessary for the safety of himself and his boat. I really feel for the guy."

Jean-Pierre Dick

I just woke up and I heard about Bernard Stamm's disqualification. I find it outrageous; I am shocked by this announcement. The jury's decision seems totally disproportionate to me. Bernard Stamm has committed an infraction of the rules. I can understand he can be penalized for it, but not like that. Disqualification is really strong. It's unbelievable! It was case of force majeure, Bernard acted as a good sailor to secure his boat.

Our projects require significant involvement, hard work from the sailor, the teams and the sponsors. Bernard is fighting every day against the elements. I think it will be fairer if he remains in the race with a penalty. I want the jury to reconsider its decision.

Jean Le Cam:

I'm wound up like a clock. For me, Bernard acted as a good sailor, he did everything to save his boat and he is penalizes! It is as if a man finds himself at the edge of the cliff, he may fall, there is someone who extends his hand and he should answer him: "Well, no, because it's the rules, so please don't help me" and he falls off the cliff! I'm desperate. If what happened to Bernard is not a case of force majeure so I do not know what it is. I sent an email to the jury this morning because we cannot make such a decisions. It is important to realize that in the future we can no longer provide assistance in cases of immediate danger, fearing the disqualification. Should we let our boat be wrecked?