Tøft sponsormarked i Frankrike

Til tross for seier i Volvo Ocean Race er det usikkert om kriserammede Groupama opprettholder avtalen med Franck Cammas. Veolia har allerede trukket seg fra MOD70 prosjektet til Roland Jordain og nå får selveste Michel Desjoyeaux smake realitetene.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke mer enn et par uker siden Michel Desjoyeaux, uten tvil den mest profilerte soloseiler de siste tiår, og en av Frankrikes mest respekterte idrettsutøvere, satte ny rekord rundt Isle of Wight med sin MOD70. Likevel går det fem år lange partnerskap med eiendomsforetaket Foncia nå mot slutten. I desember avsluttes avtalen.

Mich Desj som har vunnet Solitaire du Figaro, Vendée Globe to ganger, Transat Jacques Vabre, Europa Race og Bol d'Or Mirabaud trenger fire millioner dollar årlig for å holde MOD70 igang for neste års Europa Tour og 2014’s jorden rundt seilas.

Desjoyeaux anstrengelser for å finne en ny sponsor vil utvilsomt være et viktig barometer for å måle seilsportens kommersielle muligheter i et land som til tross for en anstrengt økonomi har ligger i forkant når det gjelder å sponse og sikre eksponering av gode seilprosjekter. Det er også et spørsmål om hvor stor verdi markedet legger i Multi One Design seriens evne til å levere eksponering.

En ting synes ganske sikkert. Dersom ikke MIchel Desjoyeaux kan skaffe seg en sponsor. Da bli det tøft for alle andre.