Thomson må trolig gi seg

- Skaden på HUGO BOSS kan tvinge Alex Thomson til å gi seg, sier konstruktøren til Seilas

Publisert

Konstruktøren av Alex Thomsons HUGO BOSS, Pascal Conq sier til Seilas i ettermiddag at sjansen for å reparare båten slik at Thomson kan fortsette regattaen er uhyre liten. - Trolig har han kollidert med noe, sier Conq som kommer til Les Sables d´Olonne imorgen for å møte engelskmannen og ta et overblikk over skadene. Han har imidlertid allerede snakket med Thomson over telefonen, og det han forteller høres ikke bra ut for fortsettelsen.

Dårlig tid

Skaden er oppstått mellom kjølen og cockpit på båtens babord side og skjedde under seilas for babords halser, da senkeverdet ikke var nede og kunne ha beskyttet skroget. Conq ser ikke noen grunn til at båten skulle slå sprekker bare på grunn av bølgene, selv om disse til tider igår var gigantiske. Mulighetene for å reparere båten på den korten tiden som gjenstår til 19. november, og som igjen kan gjøre det meningsfylt for Thomson å gå ut på havet og fortsette konkurransen, anser han som minimale, og han frykter at Thomson vil kaste inn hånkledet å gi opp seilasen.

Vunnet alle Vendee Globe

Conq ser dermed at mulighetene for at desgnfirmaet Finot/Conq opprettholder en ubrutt seiersrekke i Vendee Globe seilasen minsker dramatisk. Også Marc Thiercelin i den nyeste av alle Finot/Conq båtene, DCNS, sjøsatt så sent som i september i år, mistet masten idag. Dermed er det bare «Britair» Armel Le Cléac´h (6) og Yann Eliés´ «Generali» igjen av siste generasjonsFinot/Conq båter igjen til å ta opp kampen mot Bruce Farr somi øyeblikket har fire båter blant de fem beste.

Det faktum at alle mastene som har gått overbord er vingmaster frister ikke Conq til å trekke noen konklusjoner om disse mastene er mer eller mindre utsatt en en konvensjonell rigg med spredere. - Jeg vet ikke årsaken til mastenehavariene, utover at Yannick Bestavens mast løsnet i foten i dekket, sier han.

Filmklipp fra VendeeGlobe for alle som kan fransk