Etter omstridt Færder-seier i fjor

Turbåtene holdes utenfor over all-listene

Turbåtene holdes utenfor over all-listene

I år regnes ikke båtene i turklassene med når det skal kåres en over all-vinner i Færderseilasen. Bakgrunnen er at de ikke har gyldig LYS-bevis, og forspillet var at en svært spesiell båt vant i fjor.

Publisert Sist oppdatert

I fjor vant 76-foteren FREE SPIRIT Færder’n over all og seilte i turklasse 6, men for at arrangøren, KNS, skulle kunne ha et grunnlag for også å ha med båtene i turklassene i over all-regnskapet, måtte også disse tildeles et LYS-tall.

– Ja, hittil har tur-båtene fått anslått et LYS-tall av Nils Nordenstrøm og meg, og så er overall blitt regnet ut fra det, bekrefter Per Bøymo i KNS, som legger til:

– At den båten som vant i fjor gjorde det, var jo kun forholdene – den har ikke en sjanse ved normale Færder-forhold.

Nils Nordenstrøm var tidligere leder av LYS-komiteen, mens Per Bøymo for tiden er medlem. LYS-komiteen tildeler båter og båttyper LYS-tall og LYS-bevis, og sorterer under klasseklubben NORLYS.

76 FOT – LYS-TALL 1,27. 76-foteren ble tildelt LYS-tall 1,27, og dette fikk nummer to på over all-listen, Stein Myhre i Bavaria 38en FINALLY II med LYS-tall 1,20 til å undre seg.

– FREE SPIRIT er en 76 fots havseiler uten LYS-bevis og seilte derfor i turklassen. I over all-utregningen ble den gitt 1,27 i LYS-tall, og vant dermed over all rundt Hollænderboen. På meg virker 1,27 meget lavt på en 76 fots båt, og jeg stiller meg undrende til at båter uten gyldig LYS-bevis kan være  med på over all-listen ettersom LYS-tallet ikke kan bekreftes, skrev han til arrangøren KNS – uten noen gang å få svar.

VI SPØR. Det var først da SEILmagasinet stilte det samme spørsmålet, at Bøymo kunne bekrefte praksisen som har vært benyttet, og at denne vil bli endret fra i år av. Kun båter med gyldig LYS-bevis og ORC-båtene vil  være med i kampen om over all-premiene.

Vi har også bedt NORLYS’ leder, Håvard Ravn Ottesen, om et uttalelse i anledning fjorårets «case»:

NORLYS KOMMENTERER. – Her er svaret enkelt. Forutsetning for gyldig LYS-tall er at den har en rating som er listet på aktuell båt på www.seiling.org.

 

Under Færder’n er det flere ratingsystemer som benyttes – ikke bare LYS. Av denne årsak benytter KNS seg av begrepet handicap, ikke LYS–tall. Til fordeling av forskjellige «spesialpremier» gjøres det av KNS en egen vurdering – som NORLYS ikke har innsyn i. At en heri legge inn båter som seiler i Turklasse, får KNS ta for egen regning. NORLYS er opptatt av at ratingen i LYS-klassene er riktig og vil hevde at det er her prestisjen i å vinne ligger. Internt i LYS-klassene i Færdern er spennet mellom båtene så lite at det er reell matching mellom båtene – til forskjell til spredte klubbseilaser med stort spenn mellom høyeste og laveste båt i klassen.

 

NORLYS er ikke kjent med parametere for aktuell båt NOR 9090 og vil først kunne fastsette et måltall på en slik båt etter å få innmålte verdier i henhold til måleveiledning for NORLYS som finnes på www.norlys.org. Derav vil det ikke være mulig å etterprøve en påstand om rating på 1.27.

 

Da det er stor usikkerhet vedrørende enkeltbåters utrustinger, er det av prinsipp ikke ønskelig å sette rating på båter man ikke kjenner parametere til. NORLYS har åpnet for at man kan løse midlertidige målebrev for båter hvor det finnes målte søsterbåter. Disse gis et tillegg på 0.01 for å dekke eventuelt avvik og ved kontrollmåling vil dette kunne justeres, sier Håvard Ravn Ottesen.