Volvo Ocean Race

Amer Sports One fikk en kraftig broach rett før målgang i Sydney.

Legends Race med mange kjente klassikere

Til nå er 11 båter klare for Legends Race fra Gøteborg til Haag, en regatta der alle som stiller til start er ute etter å vinne.

Publisert Sist oppdatert

21. juni vil, for første gang i Volvo  Ocean Race historien, et felt veteranbåter, noen av dem helt fra det aller første Whitbread Round the World Race I 1973/74, delta I en egen seilas I Volvo Ocean Race programmet. Båtene vil krysse den samme startlinjen som deltakerne I årets race, bare 45 minutter tidigere, og mens Volvo Ocean Race skal rundt et merke utenfor Aarhus, vil veteranbåtene seile direkte de ca. 460 nautiske milene til Haag der de vil få en storstilt mottakelse. 

Copernicus fra det første Whitbread round the World race
Neptune deltok i det andre racet
De to «Flyer» med Conny van Rietschoten ble legendariske i Whitbread Round the World Race
rothmans
tokio
SEB på vei mot Hobart
For editorial use only,please credit: Rick Tomlinson ..Telefonica Blue at the start of the Sevenstar Round Britain and Ireland Race...For all photographic enquiries,please contact Tim Stonton on +34 606 905 497 or email ...

 

Den polske båten «Copernicus» var den aller minste båten som deltok I det første racet. Den var bygget spesielt for Whitbread Round the World Race av båtbyggeriet Gdanska Stocznia Jachtowa ‘Stogi med god hjelp av medlemmene I Yacht Klub ‘Stal' Gdynia som har eid båten siden. Av de 14 båtene som fullførte de 27,000 nautiske milene, kom «Copernicus» på 11. plass under kommando av skipperen, OL seileren,  Zygfryd ‘Zyga' Perlicki.

 

 

 

 

 

Copernicus

Rig: ketch

Designer: Liskiewicz & Rejewski

LOA: 46.5’ (14.20 m)

Mannskap: 5. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

59 foteren «Neptune» som deltok i WRTWR 1977-78,

var privatfinansiert, men med noe støtte av det franske seilmagasinet med samme navn. Den ble bygget i 1976 i Pouvreau, Vix en Vendée, under kyndig veiledning fra den kjente konstruktøren André Mauric. «Neptune» endte på 8. plass av de 15 som fullførte seilasen. Av de ti som seilte på båten den gang vil flere, inklusive skipperen Bernard Deguy være ombord i Legends Race. 

 

Neptune

Rig: sloop

Designer: Andrė Mauric

LOA: 59’(17.9m)

Mannskap: 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cornelis van Rietschoten er fremdeles den eneste som har vunnet Whitbread/Volvo to ganger. Først gang han vant var i 1981/82, i konkurranse med blant annet norske «Berge Viking», begge tegnet av Sparkman & Stephens.

 

«Flyer»

LOA: 20.85 m/68ft 4in

Deplasement: 26.6 tons

Design: Sparkman & Stephens

Bygget: Royal Huisman Shipyard

Hjemmehavn: Rotterdam 

 

 

 

 

 

 

  

 

«Rothmans» er en britisk Maxi som hadde Lawrie Smith som skipper og som deltok i Whitbread Round the World Race i 1989-90. - Å seile i en av de klassiske maxi-raterne er som å få en drøm i oppfyllelse, sier dagens eier av båten, tyske Ludwig Uhlmann fra Nuremberg som ser frem til Legends Race 2018.

 

«Rothmans» hadde en besetning på 16 og endte på 4. plass I 1989-90 etter å seilt rundt jorden på 131 dager. Den gang var det tiden som telte, før man gikk over til et poengsystem.  

 

Rothmans

Designer: Rob Humphreys

LOA 24.5 m (80’)

Rig: Fractional sloop

Mannskap: 13 - 16.  

 

Whitbread 60 «Tokio II» blir I regattaen representert ved sitt søsterskip «Tokio I» i Legends Race, Mest kjent var «Tokio II» som i 1993-94 ble seilt av New Zealenderen Chris Dickson. Han kunne velge mellom eneren og toeren som var tegnet av henholdsvis Farr Yacht Design eller John Swarbuck og valgte Farr. Dickson lå godt an til å vinne Wnitbread Round the World Race, men et mastebrekk på etappen mellom Brasil og New York spolerte sjansene. Utseilt tid gjaldt fremdeles, men etter dette racet gikk man over til poengberegning. «Tokio II» har vært basert i Helsinki siden 2012.  Eier og skipper Risto Saami jobber for å få så mange som mulig av seilerne fra 1993-94 med i Legends Race.

 

«Tokio II»

Designer John Swarbrick

LOA 19.5m

Beam: 5.25m

Construction: Kevlar/Foam Sandwich

Rig: Fractional sloop

 

 

 

Med Lawrie Smith som skipper og et godt budsjett var Whitbread 60, «Silk Cut» en av forhåndsfavorittene I 1997-98 Whitbread Round the World Race.  Båten satte 24 timers rekord på etappen fra Cape Town til Fremantle og oppnådde da 449.1 nm tilsvarende 18.71 knop i snitt. Etter å ha brukket masten på den 5. etappen fra New Zealand til Brasil, måtte Smith ta til takke med 5. plass av ti Whitbread 60, plassen bak Knut Frostads «Innovation Kværner». «Silk Cut» heter idag «Boudragon» og er totalrenovert. Skipper er den erfarne Hans Bousholte, som blant annet holder foredrag om Volvo Ocean Race. Det høre med til historien om «Silk Cut» at skipperen Lawrie Smith opprinnelig var bundet av kontrakt til svenske EF, men at han ønsket oå seile for et rent britisk prosjekt. Sik Cut måtte betale en større pengesum for å frigjøre ham fra EF som på sin side engasjerte Paul Cayard til skipperrollen. Det ble full pott for svenskene som vant Whitbread seilasen med Cayard som skipper,

«Silk Cut»

Designer: Farr Yacht Design

Launched 17 February 1997

LOA: 18m

 

 

VO 65 «Amer Sports One» var en av deltakerne I det aller første Volvo Ocean Race, i 2001/02, med Grant Dalton, mest kjent som sjef for America’s Cup vinnerne Emirates Team New Zealand, som skipper. Hovedsponsor 

Nautor oghAmerSport hadde bygget to Volvo Ocean 60s ved La Ciotat verftet I Frankrike, den ene tegnet av Mani Frers,  den andre av Farr Yacht Design.  En skulle seiles av et herrelag, den andre av damer. Etter en Sommers intens testing, med Bouwe Bekking som co-skipper, valgte Dalton Frers båten som dermed ble «Amer Sports One». Laget endte på 3. plass i jorden rundt regattaen, uten å ha vunnet en eneste etappe, men med flere 2. og 3. plasser. «Amer Sports One/Esprit de Corps IV» er nå under canadisk flagg, seiler seriøst i regattaer, og satser alt på å vinne Legends Race.

 

«Amer Sports One»

Designer: Mani Frers

LOA: 64’

Rig: Fractional sloop

 

 

VO 65 «SEB» deltok i Volvo Ocean Race 2001-02 med Gurra Krantz som skipper. Etter flere uhell som medførte brudd på to av etappene endte båten på en skuffende 7. plass i regattaen. Nå heter båten «Ospa» og er eid av Sailution Company i Tyskland der der drives som treningsfartøy for havseilas sammen med to andre VO 60 «illbruck» og «Toshiba». Båtene er basert i Rostock-Warnemunde og gjennomgår årlig oppgradering og vedlikehold. Alt tyder på at båten vil være konkurransedyktig i et spennende felt.
 
SEB
Class: Volvo Ocean 60
Designer: Farr Yacht Design
Rig: Fractional sloop
LOA: 64’ (19.4m)
Mannskap: 12

 

Whitbread 60, «Assa Abloy» kom på 2. plass i Volvo Ocean Race 2001-02 og vil bli representert av søsterbåten «Ambersail» i  Legends Race. Båten seiler nå under Litauens flagg med Rokas MileviÄius som skipper. 

Assa Abloy

Rig: Fractional sloop

Designer: Farr Yacht Design

LOA: 64’ (19.5m)

Mannskap: 12

 

 

 

 

VO65 «Ericsson 4», heter nå «L4» og er eid av software selskapet Trifork. Båten var en del av et to båt program der Aksel Magdahl ble berømt som navigatør på «Ericsson 3» etter at båten hadde vunnet den krevende etappen fra Kina til Brasil. ̧Ericsson 4» vant Volvo Ocean Race, med Torben Grael som skipper. Båten har vært gjennom årlig vedlikehold under oppsyn av skipperen Jens Dolmer som vil kjempe hardt om seieren i Legends Race. 

 

«Ericsson 4»

Rig: Fractional sloop

Designer: Juan Yacht Design

LOA: 70’5’ (21.4m)

Mannskap: 11

 

 

 

Spania ´har stilt med båt I hvert eneste Volvo Ocean Race etter at Knut Frostad la regattaens hovedkontor til Alicante, men ingen spansk båt har til nå vunnet jorden rundt regattaen. «Telefónica Blue» med skipper  Bouwe Bekking som hadde måttet forlate en synkende «Movistar» i regattaen før var nær,  men seier ble det heller ikke I 2008/09 etter at Bekking hadde vært forfulgt av uhell. Blant annet kunne man følge direkte på nett den spektakulære grunnstøting på svenskekysten utenfor Marstrand. I  2011-12 overtok vinneren av racet før, Mike Sanderson over båten, døpte den om til «Team Sanya Lan» og fikk ombord et lag gode seilere inkludert Aksel Magdahl som navigaør, men båten var ikke lenger konkurransedyktig.  Nå er båten i hollandsk eie under navnet «Ocean Breeze», er i topp regattastand og favoritt til Line Honors i Legends Race.

 

Telefónica Blue 

Class: Volvo Open 70

Designer: Farr Yacht Design

Rig: Fractional sloop

LOA: 70’5’ (21.4m)

Mannskap: 12 

 

 

 

Hvem er mer naturlig som ambassadør i Legends Race, enn mannen som selv er en svensk seilerlegende og som har syv jorden rundt regattaer bak seg. Den første racet Roger Nilsson var med på var med «Alaska Eagle» i 1981/82. Senere er det blitt i alt seks andre jorden rundt seilaser, to ganger som skipper, ellers som navigatør og skipslege som er hans egentlige utdannelse. Ombord på «Amer Sports One» reddet han livet til en av seilerne som hadde balvorlig forstoppelse. - Kappseiling jorden rundt har vært en del av livet mitt og jeg ser frem til at så mange av klassikerne kommer til Sverige for å delta i Legends Race. Jeg vil heie på dem alle, sier Roger Nilsson

 

 

Whitbread/Volvo Ocean Race båter Roger Nilsson har seilt på:

1981-82 Alaska Eagle

1985-86 Drum

1989-90 The Card (Skipper)

1993-94 Intrum Justitia (Skipper Leg 1)

1997-98 Swedish Match

2001-02 Amer Sports One

2008-09 Telefónica Black