Variert årsakssammenheng

Vår artikkel om tilbakegangen i antall påmeldinger til Færderseilasen 9. juni har skapt stort engasjement hos våre lesere. 46 innlegg viser at sikkerhetskrav, lisensavgift og sent tidspunkt for årets seilas er hovedårsakene.

Publisert

En tilbakegang fra over tusen båter til ca 850 har store økonomiske konsekvenser for arrangørforeningen KNS. Startkontingene varierer mellom 900 og 1350 kroner avhengig av båtstørrelsen. Hvis man for regnestykkets skyld anslår snittkontingenten til kr 1100, betyr frafallet av 200 båter et inntektsap for foreningen på kr 220.000.

Derfor vil Færdersjefen Per Bøymo foreta en undersøkelse blant deltakerne for å kartlegge årsakene til fallet i antall deltakere. Vi kan hjerlpe ham på veien.

Vi stilte leserne følgende spørsmålene:

Skyldes frafallet

1) Mindre interesse for kappseilas generelt?

2) For mange andre tidkrevende arrangementer?

3) Lisenskrav fra NSF?

4) Skjerpede sikkerhetskrav fra arrangøren?

5) Færre nye båter

Vi fikk mange interessante svar som tyder på at alle disse faktorer i større eller mindre grad gjør seg gjeldende.

Endringer i samfunnet. Alle skal nå drive med utholdenhetsidrett - sykkelritt, langrenn og løping er i tiden - og man har bare ikke tid til alt.  - Interessen for regatta er minkende.

Investering i seil og utstyr  til regattaer som Færder'n har kommet opp på et slikt nivå at mange ikke tar seg råd til dette for en eller noen få regattaer i året. Gjelder særlig for turseilere som først og fremst har en båten til familiebruk.

Økte sikkerhetskrav Spesielt for dem som runder Hollænder- og Mefjordbåen.

Lisenskrav.

Feil helg. Flytt regattaen tilbake til 2. helg i juni.

Flere større båter som trenger mye mannskap trekker folk fra de mindre klassebåtene. Expressklassen som stilte 40-50 båter for få år siden er nå redusert til rundt 30. Mange expresseilere er nå mannskap på store båter.

Ja til cowboyregatta samtidig med Færdern. Om ikke det skjer forandringer neste år bør det lages en facebook-event. Vi kan f.eks starte i Lysakerfjorden og seile rett ut i mølja defra.

Kravet om årlig lisens og årlig LYS-bevis er irriterende for oss som kun seiler Færdern.

Havna i Horten et mareritt dersom man er rask og blir liggende langt inn med 15-20 båter utenfor.

Årsakene er fler, høy startavgift , kraftig skjerpede sikkerhetskrav selv for en liten 28 foter som skal seile i skjermede farvann.

Spikeren i kista var det urimelige og provoserende krav om lisens som det er prinsipielt forkastelig å pålegge vanlige amatører.

Å fjerne plasten på rekkewire er uaktuelt.

Opplevelsen fra i fjor (regn og vindstille) har nok også noe av skylda.

Jeg har båt fordi jeg liker å være på sjøen og seilbåt fordi jeg liker å jobbe med og å kjenne på naturkreftene. Min seilbåt er fritidssyssel, ikke sportsutstyr. En gang i året fryder jeg meg over å treffe likesinnede til fredelig kappestrid. Desverre føler jeg at sånne som meg ikke blir tatt på alvor av KNS. Der handler det om rå konkurranse, ikke om ren seilglede. Med én regatta i året, blir det også mye penger med kontingent til seilforeningen, startkontingen, LYS-bevis og startlisens - for ikke å snakke om sikkerhetsutstyr.