KJØLLØS: Michael Höfgen og Jasper Marwege mistet kjølen under Vegvisir Race.
KJØLLØS: Michael Höfgen og Jasper Marwege mistet kjølen under Vegvisir Race.

Mistet kjølen under regatta i Danmark

Akkurat nå arrangeres Vegvisir Race, en dobbelt- og singelhandedrace i Danmark. To tyske seilere opplevde skrekken. 

Publisert Sist oppdatert
LETT: Båten som mistet kjølen er en Code 8, bygget for innsjøer.
LETT: Båten som mistet kjølen er en Code 8, bygget for innsjøer.

Hendelsen hendte natt til fredag i Vegvisir Race som startet på torsdag kveld fra Nykøbing Falster for dobbelhandedseilerne. Det er andre gang regattaen blir holdt, og interessen for å delta er stor, både for Dansker og Tyskere. 55 båter deltar i denne klassen.

Alarmen gikk

Kl 03.13 gikk alarmen. Da ble formannen i Vikingen Seilforening ringt opp av en av deltagerne. Da hadde observert noe de trodde var mastehavari. Da formannen kontaktet sjøredningen hadde de alt mottatt nødsignal fra båtens EPRIB, samt mayday fra VHFen fra en possisjon syd for Agersø. . Ett helikopter ble raskt sendt på, kommer det frem på nettsiden minbaad.dk. 

Ekstrem båt

Det var tyskerne Michael Höfgen og Jasper Marwege som hadde sendt ut Mayday. De seiler en 26-fots båt av typen Code 8. Det er en båt bygget i Ungarn. Den har en 500 kilos bulb plassert på et tynt stålblad. Kjølen knakk i festet mot skroget. 

Båten skal ha brukt ett Code 0-seil, og seilt på skarp vinkel da ulykken skjedde.

– Da vi hørte lyden, spurte vi; – hva er det. Jeg tittet på ekkoloddet som viser 7 meter, så det var ingen grunnstøting. Da vi krenget over forstod jeg hav som skjedde. Jeg tok VHFen, og utsendte Mayday, forteller Michael Höfgen, som også aktiverte EBRIBen. 

Ventet i vannet

Tyskerne gikk vi vannet for å hinder att båten ikke gikk helt rundt. Den ble stabilisert med mastetoppen i vannspeilet. De ble liggende i 45 minutter før de ble plukket opp med helikopter og fløyet til Roskilde. 

Arrangør Morten Brandt er lettet over at det gikk bra med seilerne.  Arrangøren hadde på forhånd skjerpen inn på sikkerheten rundt arrangementet. 

 

Undersøkelser av båten etter at dagslyet var tilbake. 

Powered by Labrador CMS