Vil kaste LYS, SRS og DH

De fem ledende nordiske seilforeningene vil nå tvinge frem enighet over landegrensene og en felles empirisk respittregel.

Publisert

Norske KNS, GKSS og KSSS i Sveriga, samt KDY i Danmark og NJK i Finland har sett seg grundig lei av at man i Norden ikke klarer å samarbeide om en felles respittregel. LYS i Norge og Sverige er to forskjellige ting, mens danskene tviholder på sin DH-regel.

Felles plattform

Nå setter foreningene press på de respektive forbund og LYS komiteer for å komme frem til en felles platform. Så langt er foreningene, som sammen står som arrangører for de største regattaene i Norden, villige til å gå, at dersom man ikke kan komme til engihet på annen måte, vil de etablere sin egen Nordiske LYS regel. Foreningene som tidligere i år hadde sitt generalsekretærmøte er «enige om å bli enige», og legger ikke prestisje i å få gjennomdslag for sine nasjonale systemer.

Man har ikke satt noen endelig tidsfrist overfor LYS-komiteer og andre, men dersom man ikke har en felles regel på plass innen utgangen av året, vil foreningene ta saken i egne hender, slik at regattaer som Færderseilasen og Gotland Rundt, for 2012 vil bli seilt under en felles empirisk handikappregel.

Ønsker samarbeid

NORLYS lederen Sverre Ellingsen ønsker utspillet fra foreningene velkommen. Han og forgjengeren i NORLYS, Håvard Ravn Ottesen, har lenge arbeidet mot et felles LYS system med svenskene, men har gang på gang stanget hodet i veggen. Nå har man i Sverige også omdøpt sitt system til Swedish Racing System (SRS), angivelig for å ha frihet til å distansere seg ytterligere fra LYS som jo opprinnelig også er et svensk system.

NORLYS har tilbudt seg å ta sekretariatet for et felles nordisk system som også inkluderer Estland og Latvia, men også dette tilbudet har falt på stengrunn hos svenskene. Det er idag så godt som ingen kontakt mellom NORLYS og SRS ifølge Ellingsen.

NSF har også vært aktive i denne prosessen og tatt initiativ til flere møter. Nå ser det ut til å bli et møte

i København i løpet av august der man håper å komme videre mot en utvidet nordisk tilnærming.

Og bakom ligger foreningene og presser.

- Det er klart at disse har betydelig makt, sier Sverre Ellingsen.

Tungvint system

Simen Løvgren er et typisk eksempel på at dårlig samarbeid mellom landegrensene ødelegger for seilsporten. Løvgren blir straffet mye hardere under det svenske SRS, enn i LYS, noe som har gjort at han har valgt å ikke starte i Europas største shorthandregatta Bohusracet som starter i morgen.