Inneholder kjøpslenker

Mikkel Thommessen
BOKAKTUELL: Mikkel Thommessen har skrevet bok om Kongens 8-mter "Sira".

En båt - to konger

Mikkel Thommessen har begått bok om 8-meteren "Sira" som både Kong Olav og Kong Harald har seilt. 

Publisert Sist oppdatert

Alle som driver med seilsport i Norge kjenner Mikkel Thommessen. I en alder av 79 år er han fortsatt like aktiv på regattabanen som i Seilmagasinets spalter. Gjennom et aktivt liv som seiler og journalist har Thommessen bidratt til å gjøre seilerne og seilsporten kjent. 

VAKKER: Forfatteren mener at kongens 8 mR er en av Norges vakreste båter.
VAKKER: Forfatteren mener at kongens 8 mR er en av Norges vakreste båter.
FØRSTE SEILTUR: Prins Harald på sin første seiltur i «Sira» med sin mor, kronprinsesse Märtha. Bildet er tatt sommeren 1939, og fotografen er høyst sannsynlig daværende kronprins Olav. (NTB/Asker og Baerums Budstikke).
FØRSTE SEILTUR: Prins Harald på sin første seiltur i «Sira» med sin mor, kronprinsesse Märtha. Bildet er tatt sommeren 1939, og fotografen er høyst sannsynlig daværende kronprins Olav. (NTB/Asker og Baerums Budstikke).

 Sira er etter min mening en av Norges vakreste seilbåter, som i tillegg representerer en viktig del av norsk lystbåt og seilbåthistorie. Mikkel Thommessen.

– Jeg har ikke fått seilt så mye som jeg hadde ønsket i år, sier Mikkel Thommessen (79), men jeg håper å komme sterkt tilbake når jeg blir 80 smiler han.  Thommessen har imidlertid brukt tiden også utenfor regattabanen på sin favoritthobby. Nå er det den smekre 8-meteren. «Sira» som har fått sin egen bok. Båten ble bygget for å vinne Kattegatpokalen. 

Bestill boken om «Sira»  her

Det var et konsortium bestående av Kronprins Olav, Anders Jahre, Jacob Kjøde, Thomas Olsen og Georg von Erpecom, som kontraherte båten. Konstruktør Johan Anker hadde satt som betingelse at han skulle styre båten det første året. Kong Harald vant Sira Cup med Sira i 2008 og mottok trofeet fra dronning Sonja på Hankø. Det var i 1983 at Kong Olav og Erik Anker bestemte seg for å lage en regatta for 8-meterne som var bygget før 1960. Det ble en egen klasse i VM som fikk navnet «Sira Cup.»

– Jeg ble fanget av seiling med en gang

– Jeg hadde en far som var veldig ivrig, han var reserve på det norske OL-laget i 1948, og hadde en liten båt som het Firefly. Veldig rask båt, liten jolle med storseil og fokk. Han tok meg med, og jeg ble fanget med en gang, sier mannen som har to sølv i NM og 6.plass i VM som noen av merittene. Men det er kanskje som brennende ildsjel for seiling og journalist for seilsporten at han likevel har utmerket seg mest. Det er vel nesten ikke den regatta han ikke har dekket, den seiler han ikke har fremmet, eller den seilbåten som han ikke har skrevet om i sine mange hundre artikler i Seilas og Seilmagasinet.

TIL RORS: Mikkel Thommessen tester Landmark 43 for SEILmagasinet.
TIL RORS: Mikkel Thommessen tester Landmark 43 for SEILmagasinet.

Seilingen åpnet mange dører  

Vi hadde en robåt da jeg var barn som jeg satte seil på og den seilte jeg med frem og tilbake og det synes jeg var morsomt. Og så gikk jeg gradene. Jeg hadde OK-jolle, jeg hadde Andunge. Jeg var mye på tur. Thommessen har jobbet som skipsmegler flere steder i verden, Montreal, New York og Tokyo, og seilinteressen holdt han alltid ved like. – Jeg kjente mange seilere i New York, og fikk seile veldig mye der, ute på Long Island Sound. Da jeg kom til Japan hadde jeg ikke så store forventninger, men jeg kom raskt i kontakt med seilforeningen og seilingen åpnet mange dører.

En utøversport

Gjennom utallige artikler i Seilas og Seilmagasinet har Thommessen vært en av dem som har bidratt til å løfte frem seilsporten og seilerne, men rosen vil han helst dele med andre. Han er raskt ute med å hedre seilerne selv. Han nevner Peder Lunde, Knut Frostad og Linda Andersen, som tok kvinnenes første norske OL-gull i Barcelona og Norge med Siren Sundby gjentok bedriften noen år etter i Athen. 

Utfordringen med seiling er jo at det er en utøversport mer enn en publikumssport. Henrich Nissen-Lie jr. i Seilas var jo en foregangsmann, og var en av dem som innførte Matchseiling i Norge. Seilasene foregikk i mange år utenfor Dronningen på Bygdøy i Oslo med de beste seilerne i Norge.

Seilsporten har gjennomgått en sterk teknologisk utvikling. Det har gått fra små joller til større båter. I dag snakkes det om skiffs med to seilere i trapes i en planende båt. Nå er det jo foiling som gjelder. Også store båter tar i bruk foiler. Det gjelder jo også utvikling innenfor seil, på kjøl og på ror som har endret seilsporten veldig mye.

Kong Harald og Mikkel Thommessen
Kong Harald intervjues av SEILmagasinets Mikkel Thommessen.

Som aktiv seiler har Kongen lært opp mange gode seilere

Kongen har hele tiden vært Kongelig Norsk Seilforenings høye beskytter. Kronprins Harald fikk sin første seilbåt da han var 12 år og har vært med siden som aktiv regattaseiler. Kongen er en typisk kjølbåtseiler og han har sett utviklingen fra de langkjølte klassikerne som «Sira» til en av de mest ekstreme båtene han har hatt vel som var en TP 52. Det har betydd mye for seilsporten at Kongen er engasjert i seiling ikke minst har han som aktiv seiler rekruttert mange seilere som mannskaper. 

Kongen har hatt 69 mannskaper ombord i båtene sine. Kongen var også en av dem som klarte å drive gjennom Seilforbundet i 1970 og ble da også forbundets første president. Kongen har vært spesielt engasjert i opplæring. Da han også gav bort seilbåten sin, en 50 foter, til forbundet, så var han også med og lærte opp unge seilere. Kongen har også ikke minst vært en god ambassadør i utlandet for norsk seiling og for norsk seilsport.

Jeg er fascinert av å være på havet uten land rundt meg 

Bok om Sira skrevet av Mikkel Thommessen
NY BOK: Boken om Sira er skrevet av Mikkel Thommessen

Kongen sa at det han likte aller best med seilsporten er å konkurrere. Det har jeg også likt, men jeg er også fascinert av det å seile på tur og bare være på havet uten land rundt seg. Samtidig er det moro å konkurrere på en trang bane. Du skal være taktisk og strategisk smart, være i god fysisk form og forstå hva det er som får båten til å seile fortest mulig og drive godt fremover. 

Seiling er en kompleks sport der du må beherske mange disipliner for å få båten til å gå raskest mulig framover og bli en god seiler. Jeg har ikke vært så veldig mye på regattabanen selv i år, som jeg hadde ønsket, men jeg håper å komme sterkt tilbake når jeg blir 80, smiler Mikkel Thommessen.

Boken om Sira koster 500 kroner pluss frakt hjem til deg. Skriv navn og adresse i mailen i bestillingslenken under, så sender forfatter bok og faktura.

 Du kan bestille boken om  «Sira» her.

Affiliate

Denne saken er skrevet som innhold av SEILmagasinets redaksjon. Kommersielle lenker i artikkelen henviser til aktører som betaler for eventuelt salg gjennom artikkelen, og som dermed finansierer vårt redaksjonelle arbeid, gjennom affiliate-lenker. Redaksjonens oppdragsgiver er leserne, og vi følger Vær-Varsom-Plakaten og Redaktørplakaten.