FAVORITTER:: Jeremie Beyou og Christopher Pratt i «Charal»har favorittstempelet.
FAVORITTER:: Jeremie Beyou og Christopher Pratt i «Charal»har favorittstempelet.

Håper på å knuse rekorden

Jeg blir overrasket om de raskeste båtene bruker mer enn 10 døgn, uttaler Alex Thomson. Han møter sine konkurrenter for første gang i ny båt.

Publisert Sist oppdatert
IMOCA: Nye «Hugo Boss» har så langt ikke seilt mot andre IMOCA-båter.
IMOCA: Nye «Hugo Boss» har så langt ikke seilt mot andre IMOCA-båter.

Transat Jacques Vabre starter søndag fra Le Havre og går hele veien syd til Salvador de Bahia i Brasil. Ruta krysser Stillebeltet og er på 4350 nautiske mil. Rekorden på denne strekningen er på 13 døgn, syv timer, 36 minutter og 46 sekunder og ble satt av Jean-Pierre Dick og Yann Eliès i «St Michel-Virbac» for to år siden. De holdt en snittfart på nesten 14 knop. For å seile på 10 døgn må snittfarten være over 18 knop.

LES: Bli med inn i «Hugo Boss»

Fartsforbedring

Det var påmeldt 30 IMOCA for dobbelhanded-regattaen, men en av de eldre hadde brann om bord, og vil ikke starte. Av de 29 som er ventet over startstreken på søndag er fem av disse av den siste generasjonen. I tillegg har 11 eldre båter foiler, så flertallet kan fly.

– Vi kan ikke beregne ankomsttiden slik som før. Vi kjenner ikke båtenes potensial, og konstruktører og lagene vil ikke avsløre sine båter, sier regattasjef Sylvie Viant.

Sébastien Simon og Vincent Riou i «Arkea Paprec» brakk foilen på vei til Le Havre, les: Stiller uten foil. 

RIVALER: Jeremie Beyou og Alex Thomson er de største profilene, og stiller begge med nye båter fra VPLP, men Tjomson har gått lengre.
RIVALER: Jeremie Beyou og Alex Thomson er de største profilene, og stiller begge med nye båter fra VPLP, men Tjomson har gått lengre.

20-30 % raskere

– Det er på flatt vann vi ser de største fartsforsjellene, så været vi får blir avgjørende for hvor mye rekorden vil bli slått. Under gunstige forhold er den nye «Hugo Boss» 20 til 30 prosent raskere enn den gamle. Gjør de 20 knop, så er det fire knops forskjell, forklarer Thomson.

RUTE: Båtene skal seile 4350 nm.
RUTE: Båtene skal seile 4350 nm.

Jérémie Beyou er favoritt

Jérémie Beyou har seilt sin «Charal» i over ett år, og er den eneste som har lært den siste generasjonen IMOCA og kjenne. «Charal» vant Fastnet Race og Defi Azimut og fortellinger om båten er alt blitt legendariske.

Når Samantha Davies og Boris Herrmann var ute å trente med sine elder foilende båter i 15-18 knops vind (7-9 m/s), og gjorde 17 knop gjennom vannet, kom «Charal» flyvende forbi i 27 knop.

Jeg fulgte AISen, og tenkte hva er det som foregår? Jeg trodde det var en feil på AISen, men nei, båten var i en sky av sprut, sier Herrmann.

Thomson men hans nye «Hugo Boss» gjør 30 knop i 18 knops vind. 

Greta Thunberg seilet IMOCA  «Malizia» over Atlanterhavet, LES: Når seil er eneste mulighet

RASK: En vinge i vannet løfter den 60 fots lange og åtte tonns tunge «Charal». Det reduserer motstanden, og øker farten.
RASK: En vinge i vannet løfter den 60 fots lange og åtte tonns tunge «Charal». Det reduserer motstanden, og øker farten.