Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

ATLANTIC RALLY FOR CRUISERS 2015

NORSKE: Kartet viser de norske ARC-deltagernes plassering 6. desember.  Båtene i tet har 420 nm igjen, mens den bakerste har 1314 nm.
NORSKE: Kartet viser de norske ARC-deltagernes plassering 6. desember. Båtene i tet har 420 nm igjen, mens den bakerste har 1314 nm.

Høy fart mot St. Lucia

De tre første båtene ligger tett samlet, og farten er høy. Men bølgene er tilbake.

Publisert Sist oppdatert
ARC: «Tamara», Sun Odyssey 439, er utstyrt med gode seil, og satser på en rask tur over Atlanterhavet.
ARC: «Tamara», Sun Odyssey 439, er utstyrt med gode seil, og satser på en rask tur over Atlanterhavet.

Antiskibelegg

– Noe vi har hatt veldig mye bruk for på denne overfarten er antiskli. Hele stuebordet har en tykk duk med blå antiskli på, det samme har kartbordet og kjøkkenbenken. Dette har spart oss for mye opprydning og søl fra ting som ikke har veltet ned på gulvet i bølgene. Igår tok antisklien oss imidlertid til nye høyder da Øyvind og jeg prøvde oss på Scrabble, men måtte begynne på nytt etter å ha lagt en gjennomsiktig antiskli oppå spillbrettet. Matbokser i myk silikon (dvs. med stor friksjon) har vi også brukt til både frokost og middager, da ting har en tendens til å skvulpe over i glatte, runde boller, meldes det fra Hanse 445 «FriskusVI»

Mayday i Atlanterhavet

På torsdag meldte Steve Arnold på «Magritte» at båten tok inn vann. «Magritte» er en eldre Moody på 13 meter. Båten tok inn vann, men mannskapet klarte ikke å finne ut av hvor lekkasjen kom fra, og valgte å sende nødmelding. Flåten ble gjort klar for å kunne evakuere fartøyet om nødvendig. Redningen ble koordinert fra Kapp Verde, og fredag morgen ble mannskapet plukket opp av lasteskipet «SCL Basilea» på vei til Spania. 

Båten ble forlatt på kordinatene 16 44.36N 027 27.82W.

 

SJØ: «FriskusVI» har hatt en toppfart på 14 knop.
SJØ: «FriskusVI» har hatt en toppfart på 14 knop.