IGJEN: «Tiffin» fikk problemer med riggen i fjor, og starter i ARCen på søndag igjen.
IGJEN: «Tiffin» fikk problemer med riggen i fjor, og starter i ARCen på søndag igjen.

Norsk ARC-båter langt fremme i krevende vind

Både «Enigma VIII» og «Tiffin» har ambisjoner om en god plassering i ARC.

Publisert Sist oppdatert
NORSKE: «Enigma VIII» leer sin klasse, og har tjent på en nordlig kurs. «Tiffin» ligger fremst av de norske lengre syd.
NORSKE: «Enigma VIII» leer sin klasse, og har tjent på en nordlig kurs. «Tiffin» ligger fremst av de norske lengre syd.
NORD: «Talanta» har valgt ekstremt nord. Den svenske eieren bruker ARC som oppkjøring til Route du Rhum til neste år.
NORD: «Talanta» har valgt ekstremt nord. Den svenske eieren bruker ARC som oppkjøring til Route du Rhum til neste år.
SPREDNING: ARC-seilerne har ulik oppfatning av beste kursvalg. Båtene i nord har motvind, og vil havne i vindstilla, mens passatvinden vil komme fra syd.
SPREDNING: ARC-seilerne har ulik oppfatning av beste kursvalg. Båtene i nord har motvind, og vil havne i vindstilla, mens passatvinden vil komme fra syd.

«Tiffin» med toppseileren Anette Melsom Myhre vant starten ut fra Las Palmas, og har hele veien ligget i teten av Cruising G-klassen. Seilasen har så langt vært preget av skiftende vind. 40-fots Arconan nekter å bruke motoren, slik som flere av båtene rundt dem gjør.

– Da meldingen om ledelse i klassen kom i formiddag feiret vi dette med et velfortjent bad og vask. Fortvil ikke, vi har ikke mistet konkurranseinstinktet selv om det ble en liten stopp i dag!

Vinden kom tilbake like før solnedgang, og vi fikk da besøk av minst 8 delfiner som lekte seg foran baugen til Tiffin.

Etter 4 døgn med seiling merker vi at båtene er spredt og vi har ingen naboer i nærheten akkurat nå. Vi har tilgode å bli fraseilt, men de tar oss stadig igjen når de kjører motor og vi seiler, meldes det fra båten.

Passaten kommer

«Tiffin» har valgt en tradisjonell rute med en svak underbue mot syd. Båtene som har valgt nordlig kurs har hatt mer vind, og har nå motvind. Men de seiler seg inn i et vindstille område.

I syd bygger nå passaten seg opp igjen, og båtene lengst syd får de stabile vindene først. Men det er først om tre dager. I mellomtiden kommer vinden fra vest-sydvest, som gir kryss.

Swan 66 «Enigma VIII» med OL-seileren Per Arne Nilsen som eier og skipper leder sin klasse vil holde vinden ett døgn lengre enn «Tiffin» lengre syd, ser ut til å havne i et større vindhull. Slik prognosene er nå, så bør «Enigma VIII» enten legge kursen sydover, eller gå lengre nord.

Ekstremt kursvalg

Båten lengst nord er svenske «Talanta» med Mikael Ryking som skipper. Få har seilt mer ham i de siste tre årene. Ryking er med på sitt tredje ARC på rad. Om ett år er ambisjonene å seile Route du Rhum.

Mikael Ryking vil få fine seildager bå frem til midten av neste uke. Så ser det ut til å bli stopp for den superraske Pogo 40 S2.

 

Norske ARC-deltagere

1. Crusing A: Enigma VIII, Swan 66, Per Arne Dalene Nilsen.1884 nm til mål, ETA 4. des

4. Crusing G: Tiffin, Arcona 400, Martin Bøhm-Pedersen, 2172nm til mål, ETA 13. des

12. Crusing C: Sequentia, Dufour 500 GL, David Duns,  2201 nm til mål, ETA 14. des