Village et bateaux - ARKEA ULTIM CHALLENGE - Brest

Fem av seks trimaraner klare for Arkea Ultim Challenge

Søndag 7. januar starter tidenes råeste regatta, men en deltager savnes i Brest. Hør vår podcast.

Publisert Sist oppdatert

Nyttårsaften seilte deltagerne inn i havna i Brest, og regattaområdet åpnet for publikum. Arkea Ultim Challenge blir beskrevet som Vendee Globe for Ultime-klassen, en solo nonstop regatta rundt jorda for flerskrogsbåter. Regattaen har seks deltagere, men en båt er ikke klar. Mens fem skippere sjekker værprognoser, er en skipper mest opptatt om å få sin gigantiske trimaran på vannet.

SKADET: «SVR-Lazartigue» med Tom Laperche som skipper fikk en skade i broen mellom skrogene i forbindelse med Transat Jaques Vabre. Skaden er under reperasjon, og laget håper å rekke starten.
SKADET: «SVR-Lazartigue» med Tom Laperche som skipper fikk en skade i broen mellom skrogene i forbindelse med Transat Jaques Vabre. Skaden er under reperasjon, og laget håper å rekke starten.
SKIPPER: 26 år gamle Tom Laperche har fått jobben som skipper på «SVR-Lazartigue». Han blir beskrevet å ha et erfarent hode på unge skuldre.
SKIPPER: 26 år gamle Tom Laperche har fått jobben som skipper på «SVR-Lazartigue». Han blir beskrevet å ha et erfarent hode på unge skuldre.

Oppdaget strukturelle sprekker

Rekorder å slå

Jorda Rundt: 42d 16h 40 m (Francois Gabart 2017)

Solo 24 timers rekord: 851 nm (Francois Gabart 2017)

Ushant-Ekvator: 5d, 9h, 15m. (Thomas Coville 2016)

Ekvator-Kapp det gode håp: 6d 1h 35m (Francois Gabart 2017)

Det Indiske Hav: 6d 22h 25m (Thomas Coville 2016)

Stillehavet: 7d 15h 20m (Francois Gabart 2017)

Kapp Horn til Ekvator: 6d 22h 15m Francois Gabart 2017)

Ekvator-Ushant: 5d 19h 21m. (Francois Gabart 2017)

Ekvator til Ekvator: 30d 4h 50m (Francois Gabart 2017)

Fem av seks deltagere seilte Transat Jaques Vabre før jul. Dette var en doubbelhanded-regatta over Atlanteren, med en sving ned i Syd-Atlanteren for disse 105-fots store flerskrogsbåtene. Transat Jaques Vabre ble vunnet av «Banque Populair» med Armel Le Cléac’h som skipper. Sølvet gikk til «SVR-Lazartigue» med Tom Laperche og François Gabart om bord.

Ved en kontroll etter at «SVR-Lazartigue» returnerte fra Karibia ble det oppdaget en sprekk i fremre bru mellom skrogene. Denne strukturelle skader blir for øyeblikket repparert, og etter det må båten sjøsettes, rigges, og bli transportert til Brest.

–Det ble et spørsmål om vi ville rekke å få «SVR-Lazartigue» seilklar før start, men jeg ville ikke tenke på at vi ikke ville rekke det. Å få båten klar vil bli en del av regattaens historie, vår historie, sier skipper Tom Laperche i en pressemelding fra regattaen.

Arkéa Ultim Challenge

7. januar går startskuddet for en soloregatta jorda rundt med verdens raskeste seilbåter. Arkéa Ultim Challenge har kopiert formatet til Vendee Globe, men i stedet for 60-fots enskrogsbåter seiles det med trimaraner på 105 fot. Og det vil gå fort. Mens 60-foterene bruker rundt 70 døgn, kan de gigantiske trimaranene seile ned mot 40 døgn. 

Arkéa Ultim Challenge starter fra Brest, helt vest i Frankrike, og går rundt jorda med Sørpolen til styrbord. Den teoretiske distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil. Gabart seilte 27 860 nautiske mil da han satte rekorden i 2017.

Det er seks skippere som stiller:

Maxi Edmond de Rothschild: Charles Caudrelie,

Banque Populair: Armel Le Cléac'h 

SVR-Lazartigue: Tom Laperche

Sodebo Ultime 3: Thomas Coville 

Actual Ultime 3: Anthony Marchand

ADAGIO: Éric Péron

Ultime 32/23

 Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres shorthanded, double eller single. 

Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn. Riggen er 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten veier 1,2 tonn. 

De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s). 

Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil de eldre båtene klare å holde følge

Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre 28 til 30 knop. 

.