Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
LØFT: Foiler er med på å løfte skroget ut av vannet. Den dynamiske vekten blir lik null.  Det gir mindre motstand.
LØFT: Foiler er med på å løfte skroget ut av vannet. Den dynamiske vekten blir lik null. Det gir mindre motstand.

Klare med andre generasjons foiler

Det er snart bare en måned til starten av Vendee Globe. Båtene med foiler er blitt enda raskere.

Publisert Sist oppdatert
2G: Foilene er nå i generasjon to, og skal være mer effektive, men utviklingen har bare så vidt startet.
2G: Foilene er nå i generasjon to, og skal være mer effektive, men utviklingen har bare så vidt startet.

Også ulemper

Det er på slør i høy hastighet at foilene gir fordeler. Foilene bidrar også med å dempe båtens bevegelser gjennom bølgene, de funger som en støtdemper. Det gjør det enklere for soloseileren om bord. Foilene vil gi høyere maksimalhastighet. Disse båtene har toppet hastigheter over 35 knop uten foiler. Med foiler vil toppfarten ligge over 40 knop.

Ulempen med foilene er at det er uprøvd teknologi. De har heller ingen funksjon i lett vind, og på kryss.

Syv båter med foiler

Det er seks nybygde båter, og en ombyd IMOCA 60 som stiller til start i Vendee Globe. Alle disse båtene er fra VPLP-Verdiers tegnebord.

Armel Le Cléach er den store favoritten. Han har deltatt to ganger, og har blitt to begge ganger. Han seiler «Banque Populair» som er siste generasjon.

«Safran» er en våpenprodusent som har sponset IMOCA60-båtene lenge. Nå er den gamle skipperen sparket, og talentet Morgan Lagavière har tatt over. Båten er siste generasjon.

Sébastien Josse seiler på «Edmond de Rothschild» med foiler. Han er en erfaren seiler som i senere tid har seilt ekstreme flerskrogsbåter.

Alex Thomson har en båt konstruert av samme designer som de andre nye båtene, men har fått en team i England til å utvikle båtens foiler. Det kan slå ut begge veier. «Hugo Boss» blir en spennende båt å følge. Thomson er kjent for å gi gass.

FLYR: Kjølen er hengslet litt opp i forkant. Det gjør at kjølbladet også bidrar med løft når det er svingt opp mot lo.
FLYR: Kjølen er hengslet litt opp i forkant. Det gjør at kjølbladet også bidrar med løft når det er svingt opp mot lo.

Jean-Pierre Dick seiler «StMichel-Virbac». Han og Alex Thomson er den eneste med ny båt som stiller for fjerde gang.

«Maitre Coq» er den eneste gamle båten som er oppgardert med foiler. Disse foilene skiller seg fra de andre båtene, og har en finne ned fra kneet, som skal hindre avdrift. Båten ble nr. 3 under Defi Azimut forrige helg, og vant New York – Vendde i mai/juni.

Skipper Jérémie Beyon er helt klart en farlig utfordrer i soloseilasen rundt jorda.

Pieter Heerrema fra Nederland er en outsider. Med sine 65 år, er han regattaens nest eldste seiler.

FAVORITT: Armel Le Cléach var hakk i hele på Francois Gabart i mål på Vendee Globe sist. Nå er han favoritt.
FAVORITT: Armel Le Cléach var hakk i hele på Francois Gabart i mål på Vendee Globe sist. Nå er han favoritt.

Heerrema stiller også i en helt ny båt med foiler. «No Way Back» ble bygget for en italiensk seiler som ikke maktet finansieringen. 

 

FAVORITT: Armel Le Cléach var hakk i hele på Francois Gabart i mål på Vendee Globe sist. Nå er han favoritt.
Yvan Zedda