Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
FORLATT: «Lovinda Too»  brakk rotet i Stillehavet. Her seiler båten med Skottland i bakgrunnen.
FORLATT: «Lovinda Too» brakk rotet i Stillehavet. Her seiler båten med Skottland i bakgrunnen.

Brakk roret, måtte reddes i Stillehavet

To rogalendinger forsøkte å vende med brukket ror, men oppdaget lekkasje.

Publisert Sist oppdatert

Svein Mathisen (64) fra Randaberg og Hans Olav Rørheim (55) fra Klepp i Rogaland ble 5. Mai berget I havet nord for New Zealand. «Lovinda Too» av type Baltic 39 tok inn vann, og været var dårlig.

 Mistet styringen

– Mens vi feirer Gasten, Hans Olav’s 55 årsdag på fin sløreseilas nordvestover i havet, ca 300nm nord for Opua, hører vi et brak, som når et tre brekker ved felling. Båten lar seg plutselig ikke styre av autopiloten. -Vi har mistet roret! hører skipperen, midt i oppvasken, Gasten rope. En rask titt under akterspeilet sier alt: Her ligger nesten hele roret og flyter under båten. Et lite øyeblikk lamslått. Skipperen kryper inn i enden av akterlugaren og konstaterer at rorakselen snurrer lett, er hel og at det ikke kommer vann inn i dette området, skriver skipperen på båtens blogg.

Mannskapet fikk snudd båten ved hjelp av motoren, og forseilet, og satte kursen mot New Zealand.

–     Det rattes febrilsk. Båten skjærer opp i bølgene, for i neste øyeblikk å lense unna. Det friskner til mot natten, og håndstyre mot vinden og bølger man ikke ser, må oppgis i nattemørket. Autopilot og vindror kan ikke hjelpe her. 

Må be om hjelp

Vi beslutter å legge bi, setter ut drivanker mens båten ruller delvis på tvers i brytende sjøer. Så oppdager vi at det kommer vann oppå dørkplatene i le. Ut på natten hører skipperen en ny lyd han ikke har hørt før. Det er sildrelyder i akterskipet. Han kryper inn i enden av akterkøyen med hodelykta og konstaterer at vann sildrer ut av et nesebor i forsterkningen rundt rorstammen. Har akterskipet sprukket som følge av rorhavariet? Det lenses vann ut av motorbrønnen. Da ser vi at det kommer en slump vann inn gjennom skroggjennomføringen til akterstaget hver gang akterskipet får seg en klask. Vi ser på hverandre. New Zealandske myndigheter har tilbakemeldt at vi er utenfor rekkevidden til helikopter og redningsbåter, men at de kan omdirigere et skip som er i området. Dette er vanskelig for skipperen å må gå til det skritt å be om assistanse, men det opplagte å forlate båten for å sikre liv, ikke minst mannskapets, er et valg som sier seg selv. 

Reddet

Et japansk gasstankskip på vei fra Plymouth nord på New Zealand til Fijiøyene ble omdirigert og plukket opp havaristene natt til søndag (norsk tid). De to er ventet å være fremme på Fiji torsdag. På skipet har Svein Mathisen skrevet denne bloggen.