BALLANSERT: Elan 37 utstyrt med fokk, uten kassa bak på hekken.

Dine erfaringer med Elan 37

Elan 37 var Norges billigste seilbåt med LYS-tall over 1.30 og ble veldig populær. En av de beste kombinasjonsbåtene mellom tur og regattaseiling.

Publisert Sist oppdatert

Elan 37 ble lansert i 2004 og kostet bare 1,4 millioner godt utrustet. Båten fant raskt veien opp på resultatlistene og viste seg å være en båt godt egnet for shorthandedseiling. Elan 37 henger stadig med på resultatlistene. Det deltok to stykker i doubbelhandedklassen i Hollenderseilasen, og disse tok en andre og en sjetteplass av 21 båter.

Begeistret journalist

– To ting lot jeg meg imponere av da jeg seilte Elan 37 i 10-12 m/sek ute på den godt skjermete Drammensfjorden. Den gikk hvit i de heftigste nordarossene. Fordi vi først la ut med spinnaker sørover, kom det første «kicket» da vi passerte 10 knop på loggen – på flatt vann! Senere, da vi krysset tilbake med full ener, som definitivt var duk i meste laget, ble jeg imponert over hvor velbalansert båten er – selv når den krenger mye, skrev Morten Jensen i 2004.

Elan 37 har vist seg å være en svært god allround båt, som henger med i alle slags forhold. Selv om båten er sporty, er den også snill og kontrollerbar, noe som gir glede også for turseiling. Mange bytter stor genua ut med fokk for tur, et seil som er enklere å håndtere.

Morten Jensen var også meget begeistret over cockpiten og det velfungerende dekksutstyret. Tor Hove, som solgte båten i Nore, spekket alle båtene med oppgradert dekksutstyr.

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

Sun Odyssey 409 (+)

• Maxi 77 (+)

Bavaria 34 AC

Albin Ballad

Båten ble lansert i en tid da mange var skeptiske til en åpen cockpit akter. Elan gjorde dette valgfritt ved å utstyre den med en avtakbar kasse bak rormannen. De fleste lot denne kassen stå igjen på brygga under regatta, og få satte den tilbake for tur.

ORIGINALT: Kartbordet er plassert bak byssa med badet vis-a-vis.

Tre lugarer

Elan 37 har en original planløsning. Bysse, kartbord og stor bad er prioritert i et skrog med smalt forskip og relativt lavt fribord. Innredningens svakhet er forpiggen, en lugar mange velger som eierlugar. Salongen er flyttet lengre frem enn normalt, og er plassert et godt stykke foran båtens bredeste punkt.

Innredningen er mørk sett i dagens lys, men holder et høyt nivå kvalitetsmessig. Elan 37 har egenskaper og detaljer som ligger opp mot X-Yachts, men til en hyggeligere pris.

– Elan 37 er uten tvil en meget harmonisk, velseilende og rask båt. Linjene og volumfordelingen i skroget gjør at den kan seiles med et begrenset mannskap; den blir ikke «vanskelig» å seile om man ikke har et fullt mannskap sittende til lovart.

– Under dekk har båten den løs- ningen den har, og det blir et spørs- mål om smak, behov og om man synes det er nok plass i en båt som er 11,16 meter lang. I Elan 37 er seilegenskapene prioritert, og innredningsløsningen er en kon- sekvens av det valget. Ønsker man seg derimot en bobåt der plass er førsteprioritet, vil derimot neppe Elan 37 være førstevalget, konkluderte Morten Jensen.

Populær båt

Elan 37 solgte bra i Norge helt frem til 2009 da Elan 380 tok over. Den nye 38-foteren ble en større og tyngre båt og ble 500 000 kroner dyrere. 38-foteren ble lansert i en tid med fallende båtsalg og ble aldri å følge opp suksessen etter 37-foteren.

Det ligger ingen Elan 37 ute til salgs nå, men de som har blitt lagt ut de senere år har blitt solgt. Prisen har ligget fra 690 000-800 000,-.

Ta konkakt

Har du erfaringer og meninger om Elan 37, så hører vi gjerne fra deg. Hva er båtens sterke og svake sider? Hva slags råd vil du gi til en som kan tenke seg en slik båt? Hva skal til for å bruke den til tur, og hva er avgjørende for bruktprisen.

Skriv til axel@seilmagasinet.no og del dine erfaringer med oss.