FORTID: Båter som var nye på 70-tallet har lav verdi i Norge. Kanskje markedet for slike båter er bedre i utlandet.

Solgte bruktbåten til Danmark

Lave priser i Norge og høye i Europa kan gjøre det lønnsomt å selge båten internasjonalt, erfarer anonym selger.

Publisert

Det er godt kjent at Nederlendere kjøper gamle plastsnekker i Norge som er konkurransedyktig på pris, tross for at kjøperen må momse inn båten inn i EU.

Bruktprisene har økt litt i Norge siden Covid-19, men mindre enn i EU. Flere vil feriere hjemme, og det er nå nesten umulig å få kjøpt ny båt på grunn av økt etterspørsel, og internasjonale leveringsproblemer.

Solgt på Boat24.com

– Jeg kjøpte ny brukt seilbåt på sensommeren, og la min 34-foter fra 70-tallet på finn.no og Boat24.com sent i høst, forteller anonym leser av SEILmagasinet. Finn ga flere klikk, men det var Boat24.com som fikk båten solgt til en dansk seiler.

­–Finn trenger litt konkurranse. På Boat24.com er det billigere å la annonsen bli liggende lenge, forteller båtselgeren. Det koster 312 kroner for 30 døgn på Finn.no, og 529 kroner for samme tid på Boat24, men bare 250 kroner måneden om du lar den ligge i 90 dager.

Besøksstatistikk

. Tid Besøk Favoritter Henvendelser
Boat2490 døgn2878395
Finn90 døgn4189704

Internasjonalt marked

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en ny serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

Sun Odyssey 409 (+)

• Maxi 77 (+)

Bavaria 34 AC (+)

• Albin Ballad (+)

• Elan 37 (+)

Det blir ikke rettferdig sammenligning ut fra en annonse, men statistikken fra Finn og Boat24 om den gamle 34-foteren kan gi en interessant indikasjon. Annonsene ble publisert i månedsskiftet oktober/november og har blitt liggende helt til nå.

– Jeg nådd ut internasjonalt med boat24, og fikk seriøse henvendelser fra Sverige, Finland, Tyskland og Holland i tillegg fra Danmark, forteller selgeren.

– Fra Finn fikk jeg først henvendelse nå på nyåret, nordmenn er impulsmennesker, mener selgeren. Han tror at bruktprisene vil øke i Norge i tiden fremover.

Mye tyder på at norske seilbåtkjøpere ser etter nyere brukte båter, noe det finnes svært lite av på bruktmarkedet.

Stor interesse, lavt utvalg

Mye kan tyde på at bruktprisene er økende. Utvalget av brukte seilbåter på Finn.no er elendig, mens interessen er stor. Onsdag 26. januar ligger det ute bare 90 brukte seilbåt, mens to ble publisert den dagen. På Boat24 er utvalget langt større. Her ligger det ute over 3000 brukte seilbåter, men til høyere priser en det du er vant med å se i Norge.

Finn.no melder om en stor trafikkøkning. Økningen er på hele 37 prosent sammenlignet med i fjor, som også var bra. Norboat tolker dette som at båtinteressen fortsatt er stor, og at bransjen kan gå gode tider i møte også i 2022.