UTE: Armel Le Cleac'h var en av favorittene i Ultime-klassen. Nå har han brukket stikkjølen. For fire år siden gikk trimaranen hans i pinneved.

Skader og kollisjoner i Route du Rhum

OPPDATERT: Første natten i soloregattaen til Karibia har vært tøff. Første skade skjedde alt under starten. Torsdag ettermiddag brakk stikkjølen på «Banque Populaire».

Publisert Sist oppdatert

Under starten løp grinderen til engelskmannen Sam Goodchild løpsk, og han fikk skade både i arm og ansikt. Soloseileren klarte å snu båten å sette kurs mot beskyttet område hvor han fikk hjelp. Goodchild ble sendt til sykehus hvor det nå rapporteres at han er på rask bedring.

12 båter i havn

Det har vært bankekryss siden start, og i motstrøm, så det gjelder om å komme seg så nært land som mulig. Det skaper utfordringer i nattemørket når man seiler alene.

Japanske Kojiro Shiraishi kolliderte med sveitsiske Ollie Heer, begge i IMOCA-klassen. Heer ønsker å forsette med skadet baugspryd, mens Shiraishi har fått mer omfattende skader på skroget.

12 båter har snudd, eller funnet midlertidig nødhavn. Romain Pilliard som seiler «Use it again» i Ultime-klassen seilet inn i en metallbøye, og må revurdere skader.

OPPDATERT: Torsdag ettermiddag meldte Armel Le Cleac'h at han har satt kursen mot Lorient. «Banque Populaire XI» brakk stikkølen under kryss i 10 m/s vind. En av favorittene i Ultime-klassen er trygg, og har en ti timers seilas tilbake til lagets base i Lorient.

FAVORITT: Sam Goodchild ble skadet under starten.
ULTIME: De raskste trimaranene jobber seg sørvestover mot vinden.

Utfordrende forhold

En ny front er på vei fra vest, og den blir like kraftig som været som utsatte hele regattaen. Men nå har båtene en mulighet til å rømme sydover for å finne beskyttelse, og komme seg på undersiden av fronten. Det er en strategi som de fleste velger, selv om det blir en omvei.

Louis Duc gjør det ikke, og har satt kursen vestover. Valget blir beskrevet av konkurrentene som en «video game route».

LY: De fleste IMOCA seiler inn i Biscaya for å komme syd av fronten som er på vei.
RASKEST: «Apivia» ser ut til å være fremdeles den raskeste IMOCA-båten.
TETT: Starten til Class 40 var mest aggressive, og det er fremdeles tett i klassen.

Favoritter i tet

Charles Caudrelier i Ultim Maxi Edmond de Rothschild viste muskler ut fra start, og hadde en overlegen fart, men var for tidlig over startlinjen. Det koster han fire timers stopp, som må utføres før det har gått 48 timer.

Ocean Fifty-klassen imponerer. Tross kryss og grov sjø, så er de raskere enn IMOCA. De holder nesten følge med Ultime-klassen. Erwan Le Roux er i tet.

Det er Louis Duc som står oppført som først i IMOCA, han som tar store sjanser, men det er Charlie Dalin som har seilt raskest, men velger en lengre og tryggere rute.

I Class40 er det enormt tett. Det er under 10 nm skille mellom de 43 første båtene, og 5 nm skille mellom de 16 første. Hvem som er i tet skifter hele tiden. Kult er det at Amélie Grassi er med i tet. Hun ligger på åttende plass, 3,1 nm bak lederbåten.

Route du Rhum 2022

Hele 138 båter deltar i soloregattaen over Atlanterhavet, en distanse på 3542 nautiske mil. Regattaen holdes hvert fjerde år, og ble arrangert for første gang i 1978. Det er 12 gang regattaen arrangeres. Den går fra Saint-Malo i Bretagne, Frankrike, til Guadeloupe i Karibia.

Det deltar seilere fra 14 ulike nasjoner, og syv er kvinner. Alderen er fra 19 til 69 år.

De største fartøyene seiler Ultime-klassen, flerskrogsbåter på 105 fot. Det er åtte slike som deltar.

Den største klassen er Class40 med 55 båter. Her har det skjedd en revolusjon, med 30 båter bygget siden forrige race.

Det er påmeldt 38 båter i IMOCA-klassen, men én båt har fått skade og må stå over.

Ocean50 er en spennende klasse, med 8 trimaraner. Disse båtene kan betegnes som flerskrogsbåtenes Class40, med strenge regler for å holde kostnader nede.

Det er også en åpen klasse for flerskrogsbåter og for enskrogs båter. Flere historiske fartøy vil delta i disse klassene. Det er 12 i mono, og 16 i multi.

Vinneren av IMOCA vil motta 222 000 euro i pengepremie, Ultime får 153 600, Class40 132 000 og Ocean Fifty 28 800 euro.

.