SUR: Se etter båter med smilende salingshorn. Vinkelen mellom salingen og vantet skal være lik. Det gjør at de skal peke litt oppover.
GIR RÅD: Didrik Godaker mener at mange kunne tatt bedre vare på riggen. Riggen bør du sjekke om du skal kjøpe en bruktbåt.
LAGER: Southern Cross Spars AS har det meste av reservedeler. Alt fra komplette master til muttere i tommestørrelse med både høyre- og venstregjenger.
EKSPERT: Didrik Godaker er norgesmester i E-jolle og har vært med på NorSteam-laget. Nå lever han av rigg.
SLARK: Salingshorn blir slitt over tid. På denne båten må de byttes ellers vil masten ramle ned. Slike skader kan du se fra dekket om du rister i vantene.
INNFESTING: Seldén har forbedret festepunktet for vantene i masten. Den orginale, øverst, har en farlig svakhet.
BULK: Her vantfestet skapt en bulk i masteprofilen, noe som har svekket styrken. Med slike skader er ikke båten sjødyktig.
RULLE: Furlexen krever rens og smøring med jevne mellomrom.
ETTERSYN: Rullemaster krever også pleie. Kulelagre må smøres. Vaierne i masten blir også slitt.
FORSTAG: Kommer topprullen til forseilet for langt ned, kan rullesystemet bli med rundt forstaget, noe som kan forårsake store skader.

Har du en rigg som smiler?

Masten krever stell og ettersyn. Et raskt blikk kan avsløre feil. – Mange får en lite hyggelig overraskelse etter å ha kjøpt bruktbåt, hevder ekspert.

Publisert Sist oppdatert

Slites raskt

LAGER: Southern Cross Spars AS har det meste av reservedeler. Alt fra komplette master til muttere i tommestørrelse med både høyre- og venstregjenger.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER