KLAR: Erik Aanderaa er endelig klar for å seile videre vestover.
KLAR: Erik Aanderaa er endelig klar for å seile videre vestover.

Erik Aanderaa fortsetter mot Island

Erik pleier vanligvis å gjennomføre korte stopp før han kaster loss igjen. På Færøyene ble det langvarig med to operasjoner og 8 dager sykehusinnleggelse. Nå fortsetter han ferden videre mot Island, deretter er målet Grønland.

Publisert Sist oppdatert

Seilmagasinet har tidligere skrevet om problemene Erik møtte på (LINK). Hele turen var i fare, men han er nå klar for å bryte seg på neste etappe. Seilmagasinet snakket med Erik da han var på Færøyene. Han hadde fortsatt den optimistiske energien vi kjenner så godt fra filmene selv om han nettopp var utskrevet fra sykehuset og fysisk redusert. Han har fått noen dager nødvendig hvile og han har også ventet på et passende værvindu. Totalt har det blitt tre uker på Færøyene. Båten med navn Tessie er en Contessa 35 er flyttet fra Torshavn til Nord Gøte på Færøyene. Herfra vil han ha et godt startpunkt for turen over til Island. Fjerning av litt groe på vindroret var eneste nødvendige forberedelser av båten før turen.

FARTØY: Erik seiler en Contessa 35 fra slutten av 70-tallet.
FARTØY: Erik seiler en Contessa 35 fra slutten av 70-tallet.
ISLAND: Det er 390 nm fra Færøyene til Island og det vil ta ca tre døgn.
ISLAND: Det er 390 nm fra Færøyene til Island og det vil ta ca tre døgn.

Kjent farvann

Erik har seilt fra Island til Færøyene tidligere. I 2020 kastet han loss, men snudde på grunn av kraftig vær straks han kom ut i åpen sjø. Han dokumenterte denne etappen på Youtube, og den viser blandingen av kraftig vind, strøm og sjø. Den lever opp til mottoet for Erik sine videoer, “No bullshit, Just Sailing”. Han ble værfast i 10 dager på Island før han fortsatte turen. Da han ankom Færøyene ble han møtt av 10 dagers karantenekrav på grunn av Covid. Han fortsatte derfor turen videre til Shetland uten å være i land.

Værvindu

Erik har funnet et værvindu og satser å kaste loss fredag. Et lavtrykk vest av Storbritannia sørger for at mye av turen muligens kan gjøres på lens. På Island vil han plukke opp genakeren og rullesystem, noe han da vil mangle på ferden fra Færøyene til Island. Turen er på 390NM og Erik antar å bruke ca 3 dager. Kursen settes mot Vestmannaeyjar. Han håper å ha ankommet Island før vinden dreier mot kryss.

Artikkelforfatter: Jon Espen Skogdalen

Artikkelforfatter: Jon Espen Skogdalen

Jon Espen Skogdalen begynte å seile i voksen alder. Første båt var en Maxi Mixer tilpasset regattaseiling. Overrigget, og med lensetakler og laminatseil ble det en bratt læringskurve. I dag seiler han en Ovni 395 med base i Trondheim. Båten blir brukt hele året. Skogadlen har skrevet flere nyhetsaker for SEILmagasinet i sommer.