KNS arrangørteam Christian Ruscetta, Anders Kristensen, Karl Kjørstad og Vibeke Linderoth Grenness var ansvarlig for vellykket gjennomføring av årets Fæderserilas
KNS arrangørteam Christian Ruscetta, Anders Kristensen, Karl Kjørstad og Vibeke Linderoth Grenness var ansvarlig for vellykket gjennomføring av årets Fæderserilas

Alle var seierherrer

Publisert Sist oppdatert

Nesten halvparten av 270 Færderdeltagere brøt seilasen. Alle som fullførte var seierherrer, mener førstemann i mål.

Årets Færderseilas ble den tøffeste i manns minne med kuling i kastene og motstrøm som gjorde at mange vurderte dert som tryggest ikke å utfordre elementene. Cirka 40 prosent av deltakerne brøt, men for dem som gjennomførte ble det en seilas de fleste vil minnes med glede. Interessant nok kom de største utfordringene innenfor Drøbak der man registrerte cirka 20 m/sek i kastene. De som kom seg til Filtvet og valgte å fortsette klarte seg gjennom kvelds- og nattetimene og da siste båt var i mål ved 0900 tiden kunne alle glede seg over en vellykket seilas.

Vurderte å gi seg

Per Bøymo og Peer Moberg fikk en tøt seilas i J/80.
Per Bøymo og Peer Moberg fikk en tøt seilas i J/80.

- Alle var seierherrer, sa Peer Moberg som sammen med Per Bøymo kom først i mål av alle, en stynd før midnatt redag. Han siktet da ikke bare til dem som hadde fullført, men også til dem som hadde vett til å stå av. De to vinnerne av NOR-Rating doublehanded 2 var selv nær ved å bryte, så tøft adde det vært utpå. I deres klasse med ti deltakere fullførte kun fire. Den siste av dem, Christian Cook og Martin Eidsbø i J/80 «Right to Play« hadde rorproblemer og måtte praie en man på land for å få lånt verktøy til å kunne foreta en reparasjon som tok dem til mål.

Først av Hollænderbåtene

«Hyrrokin»
«Hyrrokin»

Line honors av båtene som runder Hollænderboen gikk til Sigmund Hertzberg og Tim Sandberg i «Hyrrokin», Hertzbergs nye og optimaliserte SunFast 3300. De planet mye av veien mot mål og var storfornøyde med seilasen. De var en snau time foran nummer to i klassen der ti båter av 25 startende brøt løpet,

I doublehanded klasse 3 ble det favorittseier til far og sønn, Yngve og Asbjørn Lønmo

EGNET: Christer Lie seiler en Arcona 430 med kutterseil på rull. Det gjør det mulig å redusere seilføringen uten å gå på dekk.
EGNET: Christer Lie seiler en Arcona 430 med kutterseil på rull. Det gjør det mulig å redusere seilføringen uten å gå på dekk.

Soloseilerne rundet også Hollænderboen og av disse var ikke uventet Christer Lie raskest i sin Arcona 43. Han var først av samtlige til å passere Filtvet på vei ut og leverte en solid prestasjon. I denne klassen var Eira Naustvik uheldig og kolliderte med en stake nordvest for Kaholmen og måtte bryte med rigghavari.

Line honors til «Proxflyer»

RASKEST: «Proxflyer» var raskets rundt Tristein.
RASKEST: «Proxflyer» var raskets rundt Tristein.

50 foteren «Proxflyer», for anledning med Lars Reidulf som skipper, var ikke uventet den raskete av båtene som rundet Tristein, men det holdt ikke til klasseseier. Den gikk til Calle Andersens Landmark 43, ̣«Game» som var nesten to timer foran «Proxflyer» på korrigert tid. I doublehanded klasse 6 vant Thomas Robberstad og Per Haugen med 45 foteren «Zorro» etter at Marius Løken og Truls Haug hadde fått straff for tjuvstart. De hadde ellers vunnet klassen.

Tøffeste seilas på lenge

KNS´ generalsekretær og øverste ansvarlig for gjennomføringen av seilasen, Anders Kristiensen konkluderte med at det hadde vært en tøff seilas, særlig i sundet innenfor Drøbak. Han roste seilerne for å a vist fornuft og sjømannskap, både dem som hadde fullført med stil og dem som hadde vært fornuftige og gitt seg i tide. Takket være godt sjømannskap var det få materielle skader og ingen kjente personskader under seilasen.

Seilerne som er intervjuet etter innkomst savnet festen etter gjennomført seilas og en av grunnene til frafallet i turklassene ser ut til å skyldes at det heller ikke i år ble mulig å samle seilerne i Tønsberg.

Flere klasser neste år?

Anders Kristensen vil vurdere å dele seilasen opp i enda flere starter til neste år. Det vil gjøre det mer interessant å seile i starter det båtene er tilnærmet like. Det ansees som sikkert at båtene samles i Tønsberg igjen neste år, men at erfaringen med start fra Dyna kan føre til at startstedet vil bli vurdert på nytt.

Powered by Labrador CMS