Enkle fortøyningstips

Det blåser friskt langs kysten, og det hugger i fortøyningstrossene. Slik kan du gjøre det mer behagelig om bord.

Publisert Sist oppdatert

Ligger du utsatt til i havn vil bølger og vind skape ubehagelige bevegelser i båten, men bevegelsene blir mer behagelige med gode fortøyninger. Løsningen er fortøyningstrosser med mer fleksibilitet. Så er det tre typiske feil båtfolk gjør, vi ser at folk gjør:

Bruk egnete fortøyningsliner

Tau til skjøter og fall skal være så strekkfaste som mulig. Disse er gjerne laget av dyneema eller polyester. Fortøyningstau skal derrimot kunne strekke seg mest mulig. Nylon er egnet fiber for fortøyningstau. Da får du en fjærende egenskap.

DOBBELT: Dobbel line er supert når du skal gå fra havn, men løsningen sliter mye på tauet, og halverer tauets strekkegenskaper. Det hjelper lite med rykkdemper.
KORT: En slik fortøyning gjør det ubehagelig å oppholde seg om bord i bølger og vind.
STYLE: Fortøyninger skal strammes fra båten, ikke fra brygga.

Lange fortøyningsliner

Jo lengre fortøyningsliner, jo mer vil fortøyningstrossen kunne fjære. Jo mer behagelig blir det om bord. Legg gjerne spring i kryss for økt lengde. Spring bør være stramt, i alle fall der det ikke er tidevann. Dette hindrer båten å danse langs brygga, mens brest kan ha litt slakk, i hvert fall om du ligger på en fast brygge hvor du også må tenke på tidevann. 

Bruk gjerne en rykkdemper, men lange liner gjør en bedre jobb. 

Enkel trosse

Du skal alltid justere trossa fra båten, og aldri legge igjen en taukveil på brygga. Det er dårlig sjømannskap. Det er enkelt å feste tauet i båten, og ta det gjennom ringen på brygga, og så justere fra båtens kryssholt. Slik dobbel fortøyning halverer elastisiteten, og gir ingen økt styrke. Fest heller tauet i land, og stram fra båten. Det vil også gi fortøyningslinen lengre levetid. Med dobbel line vil du få slitasjeskade på fortøyningstauet, men det kan være en fordel i en del situasjoner å legge tauet dobbelt i det du skal gå fra havn. Da kan du slippe fortøyningen fra båten, men pass da på at ikke tauet kiler seg under manøveren.