Den første [T-34]en solgt til Norge
Får racing clinic med på kjøpet
Ole Petter Pollen vil gi kundene sine noe mer enn en båt når de handler.
– Kundene våre skal få en sparringspartner i meg og andre i dette lille systemet som vi nå vil kalle en «Racing Clinic», sier Ole Petter Pollen i Pollen Maritime AS til SEILmagasinet.
FØRSTE [T-34] SOLGT. Bakgrunnen og kimen til ideen ligger i salget av det første eksemplaret av den italienske båttypen [T-34] (ja, den heter så med klammer rundt) til Norge. Det velrenommerte ORCi-teamet AIMING FIRST med Trond Kristensen i spissen hadde et ønske om å få hjelp til å bli kjent med den nye båten sin og til å yte bedre i det stadig tøffere ORCi-miljøet der nivået blir høyere og høyere. Denne utfordringen tok Pollen.
– Det er mange elementer å ta tak i for å løfte seg og jeg vil gjerne bruke mine ressurser der jeg kan bidra til å hjelpe laget. I tillegg vil jeg benytte meg av det nettverket jeg har opparbeidet meg i inn- og utland gjennom min egen seilkarriere, sier Pollen.
MANGE RESSURSER. Ole Petter Pollen kan selv se tilbake på OL-sølv i Flying Dutchman og han var blant annet verdensmester i Europajolle. I tillegg har han erfaring som OL-leder og toppidrettsansvarlig i Norges Seilforbund.
Blant kontaktene han vil benytte i sin racing clinic, er selve konstruktøren av [T-34], Lostuzzi, og Paulo Semeraro, leder av Italias beste ORC-lag som også har valgt en [T-34] i sin satsing, en satsing som blant annet har til hensikt å promotere Banks Sails, som Semeraro er leder av. I tillegg har Pollen kontakt med et italiensk [T-34]-lag som satser på IRC-seiling.
– Jeg vil bruke disse kontaktene til å overføre kunnskap til AIMING FIRST og andre kunder, sier Pollen.
KUNDE-GODE. – Så man må kjøpe båt av deg for bli medlem av racing-klinikken din?
– Jeg vil vel si det, slik ja, – og dette gjelder også Hallberg-Rassy-og Drogonfly-kunder om noen skulle ha slike ønsker, sier han.
NY GENERASJON. Selv er Pollen svært spent på den nye [T-34]en, som han mener representerer en helt ny generasjon båter og en ny type seiling.
– De er mer krevende å seile, men de seiler mye fortere enn andre båter i samme størrelse – både på bidevind og med vinden aktenom tvers. De nye båtene som kommer er vesentlig lettere [30%) enn tidligere båter seilerne er vant med. Men om de seiler opp måltallet de får, gjenstår å se, sier han.
For Trond Kristensen og laget hans er EM i ORC i Norge i 2011 det store målet for satsingen i ny båt.