
Silje Todnem har mønstret på Sun Fast 3300 «Miina» i Frankrike
Båten fra Bergen som seilte Tranquadra i vinter forblir i utlandet en vinter til og blitt en mix-lag. Her er en oppdatering om det som har skjedd og skal skje.
Sun Fast 3300 «Miina» kom tilbake fra Martinique i april og har båten ligget i Frankrike siden det. Laget fra Bergen har nå fått et nytt medlem, Silje Todnem. MIINA melder seg dermed på som mix-team i offshoresammenheng.

Det var Rune Wiborg og Sigurd Boasson som startet teamet høsten 2022. I vinter deltok de i den transatlantiske regattaen, Transquadra. Rune har nå tatt en pause fra utenlandsseilingen, men er fremdeles med i støtteapparatet og er en viktig supporter. Silje og Sigurd er gamle kjente fra samme vennegjeng i studietiden, og har blant annet seilt på det gamle LnX-teamet til Sigurd sammen med blant annet Rune.
Silje Todnem er 47 år og jobber som legevaktsjef i Hardanger og tar legeoppdrag for internasjonale Røde kors. Silje sin seilerkarriere begynte som mannskap på Sigurds gamle LNX-team for mange år siden. Først i en X99, deretter en X-35. Siden har hun kjøpt seg en Express og seiler på Hjellestad. Hun har også turerfaring fra seilturer med Sigurds kone Ingvild og har seilt med en kompis i Karibien.
– Når jeg fikk muligheten til å gå inn i team MIINA, tenkte jeg at sånne muligheter kommer ikke rekende hele tiden og da gikk jeg all inn. Teamet MIINA er partnerstyrt og vi eier båten 50/50, sier Silje.
Mekking i La Rochelle
Etter at båten kom tilbake til Europa har teamet brukt våren på mekking, fiksing og trening i La Rochelle.
– Det er litt andre forhold her nede. I La Rochelle er det alt fra seilloft, riggere, et stort utvalg av seilbåtbutikker og spesialbutikker for instrumentering og NKE eksperter, sier Sigurd.
La Rochelle har en gigantisk havn med plass til omkring 5.000 båter.
Noen av de erfaringene de har høstet siden de startet opp, har de også omsatt til endringer på båten.


Vekk med forstagsprofil
– Det første vi gjorde når vi fikk båten tilbake fra Martinique var å rive ned forstagsprofilet / tuff-luffen, sier Sigurd. Nå er det kroker som gjelder. Alle forseilene har fått innsydd softsjakler som tres på forstaget. Softsjakker er valgt for å ikke rifte spinnakeren.
– Vel er det noe mer tungvint å bytte forseil nå, men alt annet er blitt mye trygger og enklere. Vi var den eneste båten som hadde forstagsprofil i Transquadra, og vi skjønte jo hvorfor franskmannen sverger til stagkroker, sier Sigurd. I hardt vær offshore er det ikke tvil om hva som er å foretrekke, sier han. Nå kan vi heise og dumpe forseilet fra cockpit, uten å behøve å bakse rundt på fordekket for å berge seilet fra å gå over bord.
Flyttet til Lorient
I pinsen flyttet de båten til Lorient og har hatt den på land frem til nå midt i september.
Lorient er kjent som et sentrum for havseilas og offshore racing. Her finner du «La Base», et stort offshore racing-senter hvor noen av verdens mest avanserte regattabåter og profesjonelle seilere holder til. Alt fra IMOCA, Ultime-trimaraner, Class 40 og Figaro-båter er representert. Dette er stedet hvor du kan se topp moderne båter og møte noen av verdens beste seilere.

Mot de beste franske
Etter en lang pause er det godt å være i gang igjen og da passet det godt å begynne med en skikkelig regatta. Silje og Sigurd deltok i L'Atlantique Le Télégramme 2025 i forrige uke. Regattaen er et av Frankrikes største og mest tradisjonsrike regattaer, arrangert av CN Lorient med utgangspunkt i La Base. Regattaen samler over 100 båter i ulike klasser, med både profesjonelle og amatører på startstreken. Arrangementet byr på spennende seilaser, sosialt samvær og et yrende liv både på vannet og i havna i Lorient.
– Vi rakk ikke å være med på alle racedagene, men fikk nesten to fulle dager med flere gode race. Det er skikkelig kult å stille til start med 22 forholdsvis like båter i DH-klassen. Kan ikke huske å ha deltatt i et DH-race der vi må starte samme racet 3 ganger fordi det er tilbakekall på grunn av «kollektiv» tyvstart – i et så kompetitivt felt blir vi fort litt for pysete og ender bak i feltet, for å si det forsiktig, sier Sigurd.
– Vi fikk i alle fall bitt litt fra oss og seilte oss bra opp etter å ha vært siste båt over startlinjen på første racet på lørdagen. Spinnaker i 20 knop + er vi blitt vant til, så vi var godt fornøyde med en 8 plass, før vi måtte pakke sammen og komme oss til Trinite-sur-Mer. Her skal vi ligge og trene i vinter før vi setter kursen nordover mot Mandal for starten på Race to the Artic i slutten av juni 2026.



Regatta i påsken
– Planen er at vi skal få med oss Spi Ouest-France i påsken 2026 før vi takker for oss for denne gang, sier Silje.
Spi Ouest-France er Europas største regatta for kjølbåter og arrangeres hver påske i La Trinité-sur-Mer, Frankrike. I 2025 samlet regattaen 468 båter og rundt 2 100 seilere fordelt på både amatører og profesjonelle, i alt fra monotypklasser til IRC og Osiris. Arrangementet er kjent for sitt store mangfold, festlige atmosfære og krevende seilforhold i Quiberon-bukta, hvor både vær og vind kan by på utfordringer.
– Vi har mye å trene på. Fra å jobbe sikkerhet inn i alt vi gjør, til å forbedre våre offshorekunnskaper som et nytt seilteam, sier hun. Det er mange ting å sette seg inn i på en ny båt et nytt sted, så vi jobber oss systematisk gjennom det. Alt fra værruting i Expedition, strøm- og tidevannsforhold, optimalisering av seiltrim og seilskift står på treningsprogrammet fremover.
Laget har en klar ambisjon om å ha det kjekt mens de holder på og målsetningen er like mye at de skal trives og ha glede av å holde på, som å utelukkende fokusere på resultatene.
– Vi gidder ikke å bruke så mye tid (og penger) på dette om vi ikke også koser oss og har det kjekt mens det pågår, sier Sigurd.
Race to the Artic som vi tidligere har skrevet om Spektakulær regatta fra Lindesnes til Svolvær: Bli med på shorthanded seiling i 2026 er altså lagets mål i 2026 og Silje og Sigurd vil bli å finne på startstreken 24 juni.
Les også