The Ocean Race

Ny rekord og økt poengledelelse

«Team Holcim - PRB» fortsetter det nådeløse racet

Publisert Sist oppdatert

To uker etter starten av etappe 3 i Cape Town, har skipper Kevin Escoffier og hans mannskap på Team Holcim-PRB nå samlet maksimalt antall poeng da de passerte det tredje scoringspunktet klokken 17:45:38 UTC søndag 12. mars. Samtidig etablerte «Holcim-PRB» ny 24-timers rekord for IMOCA med 595,26 nautiske mil og de slo dermed «11th Hours Racings» ferske rekord.

Skipper Escoffier uttalte i dag i et fransk intervju. - Vi bygde et stort forsprang tidlig denne etappen, men de andre fanget opp en gunstig værfront og det var nesten en restart for noen dager siden. Men vi klarte å holde på litt av ledelsen gjennom det hele. Dermed var vi også først ved scoringpunktet. I går (lørdag) var sjøgansgen håndterbar nok til at IMOCAs fartsrekorder fortsatte å falle. For oss er vi veldig glade for å få rekorden, selv om det ikke var noe måle i seg selv, men et mål mot målet er selvsagt å lede ved scoringspunktet. Vi lærer stadig om denne båten og finner måter å gå raskere på.

Ubeseiret

Ved nå å samle ytterligere fem poeng forblir Kevin Escoffier og teamet hans ubeseiret så langt i løpet, og har nå samlet 15 poeng, etter seire i etappe 1 og 2. Kampen om andreplassen står mellom Boris Herrmanns «Team Malizia» som viste imponerende fart på søndag ved å passere Charlie Enrights «11th Hour Racing Team» og bygge en liten, og stadig økende ledelse på nesten 10 nautiske mil. - Vi har hatt fantastisk seilas i dag, sa Malizias Will Harris. «Biotherm» er ytterligere 40 nautiske mil bak etter å tapt distanse på lørdag. - Etter å ha jobbet oss forbi «Biotherm» i går kveld var det «Malizias» tur til å gjøre det samme mot oss i ettermiddag, skrev medieansvarlige Amory Ross søndag. - De ser ut til å være i stand til å bære mer seil og holde baugen oppe, antagelig med formen på skroget, og mens vi kjempet i bølgene for å unngå å dykke, klarte de å seile med samme hastighet, men lavere. Etter mer enn tre dager med nådeløs fartsseiling i et rekordstort tempo er det mulig at mannskapene vil bruke tid på å sjekke utstyret sitt etter å ha passert scoringspunktet, på 143-grader østlig lengde.

Presser båtene

«11th Hour Racing Team» for eksempel, må inspisere begge rorene for slitasje og «Team Malizia» har knapt en uke siden sin imponerende mastreparasjon. «Team Holcim-PRB» og «Biotherm» presser også utstyret sitt utenfor operative normer. Det er fortsatt cirka halvparten av etappen igjen å seile. ETA for «Team Malizia» og «11th Hour Racing Team» ved scoringspunktet er 0100 UTC mandag morgen, med «Biotherm» ytterligere 2,5 timer tilbake. Det nådeløse racet fortsetter.