Håper å holde ledelsen til Kapp Horn

Ericsson 3 som dytter i fronten (bildet over) har måttet tåle store tap de siste dagene, men nå tyder mye på at den nordiske båten er kommet inn i samme vindsystem som konkurrentene. Les dagens rapport fra Aksel Magdahl

Publisert

- Dessverre har vi helt siden isgaten vært fanget bak en gammel front. Denne har også utviklet seg litt ekstra de siste to dagene. Det er vanskelig å seile gjennom fronter som denne fra baksiden, vi kommer hele tiden kommet inn i variable vinder, jibber på skiftet, for så å bli innhentet av fronten igjen og jibbe tilbake. Lavtrykket vi skal henge bak på veien til Kapp Horn kommer ned fra nord, så båtene i nord fortsetter å en stor fordel ved å slippe ut av stillen først. Vi har gjennom natten forsøkt å redusere separasjonen til E4 og Puma for å gjøre at vi kan "starte" samtidig som dem.

For stilleområdet flytter seg bort sydover og vil hindre oss lenger enn dem. De siste dagene har det kun vært snakk om å forsøke å komme inn foran de andre for vår del - det har vært klart at hele ledelsen ville forsvinne. Normalt ville vi vært først sørover, kommet inn i de vestlige vindene og seilt avgårde. Ikke denne gangen. Jeg vurderte at lavtrykket i nord kunne utvikle seg annerledes enn modellene forutsa, men selv om vi hadde gått rett øst eller nordøst etter isgaten ville vi stoppet i vindstillen som lå som en vegg foran oss og ventet på at E4 og Puma skulle komme helt opp til oss. Nå håper vi fortsatt på å komme i gang rett etter dem og dermed beholde noen mils ledelse mot Kapp Horn.

Det har ikke blitt varmere her nede, så i dag måtte jeg krype til korset og montere sammen soveposen. Hverken Jens eller jeg som rullerer på bruken av denne har villet feige ut, så vi har hatt den todelt som madrass og dyne til nå og vært de tøffeste ombord. Men spesielt etter at den ble våt i går ble det klart at vi måtte ha trekket på utsiden. I dag er det på tide for de som ikke allerede har overlevelsesdraktene på, å finne dem frem. Det er tøffe forhold vi skal gjennom ned mot Kapp Horn, og båten har vært gjennom mer enn

nok på denne etappen allerede. Det vil ikke overraske om en av båtene får et havari.

Vi har dessverre ikke sett is enda, det hadde vært fint å oppleve nå i de lette forholdene. Når det blir mer vind, eller på natten, kan vi fint klare oss uten. På natten har vi mange ganger hatt mistenkelige observasjoner på radaren, men de vi har kommet nær har vært regnbyger.

Hilsen

Aksel Magdahl

Ericsson 3