LEDER: Justine Mettraux og Julien Villlion i Teamwork har valgt en rute til nord, og har tjent på det.

Kvinne i tet

IMOCA-feltet i Transat Jacques Vabre er delt. Noen gikk tidlig vest, mens de fleste gikk videre sydover. Hvem har rett?

Publisert Sist oppdatert

Ved kysten av Portugal gjorde IMOCA-seilerne et strategisk valg. De kunne seile en kortere og mer risikofylt, en vestlig rute mot mål i Martinique, eller de kunne satse på passatvinden lengre sør. Routingprogrammet på PCen sa vest, men da må også værprognosene slå til.

Kvinne i tet

Justine Mettraux og Julien Villlion i Teamwork er en av 11 båter som valgte å gå vest. Det setter dem nå på toppen av resultatlisten. Men lederbåten seiler i vind fra sydvest, og kan risikere å måtte krysse mot mål, mens båtene 850 nm lengre sør er i jevn passatvind og holder en høyere fart. Spørsmålet er nå når båtene i sør tar ledelsen. Båtene i nord må gjennom et usikkert område mellom lavtrykkene i nord og passatvinden i sør.

KART: IMOCA-klassen i Transat Jacques vabre er delt. 11 båter gikk kjapt vestover, mens de fleste valgte en tryggere rute lengre syd.
Paprec Arkéa, Transat Jacques vabre, IMOCA.
SØLV: Yoann Ricomme og Yann Eliès ligger i tet av båtene som har valgt sydlig sport.
For the planet, Transat Jacques Vabre
JAGER: Thomas Ruyant og Morgan Lagravière ligger på tredjeplass, med gode muligheter for å avansere.

Krysslens

Det er Class 40-seileren Yoann Ricomme og Yann Eliès som ligger best av båtene i syd, men Thomas Ruyant og Morgan Lagravière krysset i morgentimene ratt bak hekken. Feltet i sør krysslenser seg vestover, og dette medfører en lengre distanse for å holde farten oppe.

Yoann Ricomme tok plassen til Sébastien Simon på Paprec Arkéa, men Simon har funnet seg ny sponsor og ligger på en sterk femte plass. Simon har også satset på nordlig rute, og det spørs om den gode plasseringen vil holde.

Seks båter ute

Det er nå seks av 40 båter som har brutt. Fire av disse seiler nye båter og og tre har vært blant favorittene. Maître CoQ V med Vendee Globe vinner Yannick Bestaven som skipper fikk og Ocean Race seiler Paul Meilhat i «Biotherm» fikk ødelagt sitt storseil.

Charlie Dalin i nye «Macif» har et helseproblem, og sa før start at han kun ville starte for å få med seg viktig poeng, og seilte hjem rett etter start.

Transat Jacques Vabre

Det ligger 95 seilbåter i Le Havre klare til å legge flere tusen nautiske mil bak seg og skal anløpe den karibiske øya Martinique et par uker senere.

Transat Jacques Vabre har i løpet av tretti års eksistens klart å etablere seg som en viktig doublehanded regatta. Søndag 29. oktober går starten fra Le Havre. Eldre skipsruter som fraktet kaffe brukes som utgangspunkt for dagens seilaser over Atlanterhavet.

Ultime, IMOCA, Ocean Fifty og Class40 er de fire klassene til start. De største, Ultim, er 105 fots foilende trimaraner og kan nå en hastighet på over 45 knop. 

Klassene har hver sin rute de skal seile, tilpasset båtenes hastighet. Alle klassene kommer da i mål på Martinique omtrent på samme tidspunkt. 

.