11th Hour Racing med ny 24 timers rekord

I rekordfart over det indiske hav

Holcim - PRB rider på sitt andre lavtrykk og har fått et stort forsprang, men nå har de andre også fått opp farten.

Publisert Sist oppdatert

Etter én ukes seiling på den tredje og rekordlange etappen fra Cape Town til Itajai har «Team Holcom-PRB» skilt seg ut og opparbeidet et stort forsprang på konkurrentene. Mens «GUYOT environnement – Team Europe» har måttet returnere til Cape Town med delamineringsproblemer og «Malizia» har måttet bremse for å reparere en skadet mast, har «Team Holcim-PRB» truffet to lavtrykk de har kunnet surfe på og opparbeide seg mer enn 500 nautiske mils forsprang på de øvrige konkurrentene.

Ny 24 timers rekord

Nå har imidlertid alle fått opp farten i The Roaring Forties og rekordene faller. «11th Hour Racing Team» har oppnådd 544,63 nautiske mil i løpet av 24 timer fra midnatt fredag til like over midnatt til søndag. Rekorden som må ratifiseres av World Speed Sailing Record Council (WSSRC) vil være en ny 24 timers rekord for IMOCA-klassen. Distansen tilsvarer en gjennomsnittshastighet på 22,7 knop, nok til å slå den tidligere offisielle rekorden satt av Alex Thompson og hans IMOCA «Hugo Boss» som nå for øvrig deltar i Ocean Race som «Guyot environnement – Team Europa».

På vei hjem fra Route du Rhum seilte IMOCA «Charal» 558 nautiske mil i løpet av ett døgn. Rett før jul klarte Franck Cammas, Nicolas Andrieux, Kevin Bloch og Valentin Le Floch å seile et helt døgn med en snittfart på 23,7 knop, og hadde underveis en fart på over 30 knop.

Med denne rekordseilasen er Charlie Enrights team nesten på høyde med «Biotherm» i kampen om andreplassen, med «Team Malizia» bare 50 nautiske mil lenger bak.

Seilskader

Om bord på Kevin Escoffiers «Holcim-PRB-team» har mannskapet jobbet iherdig med å reparere en rift i J2-forseilet deres, ved å legge en lapp over riften. - I morges la vi også merke til skader på liklinjen på storseilet, så vi slapp seilet for å fikse det, og nå skal vi utnytte det relativt smule vannet til å jobbe på J2, sa Abby Ehler. - Dette er en krevende oppgave. Forhåpentligvis klarer vi i det minste stopper riften fra å bli større, sier hun.

Tilbake i Cape Town

Tilbake i Cape Town

«GUYOT environnement Team Europe» kom natt til søndag tilbake til Cape Town. Der blir båten nå satt på land og det skadde området vil bli undersøkt og resten av skroget vil bli gjenstand for NDT (ikke-destruktiv testing). Etter det kan reparasjonsplanen legges. - Vi ønsker å følge de andre til Itajaí så snart som mulig, sa skipper Benjamin Dutreux. - Vi er glade for at teamet ventet på oss her da vi kom. Vi vil ha båten tilbake i vannet så fort som mulig, men nå må vi vente på undersøkelsene og se hvor lang tid reparasjonen vil ta, sier han.

Stort forsprang, men ingenting avgjort

Det kan virke som om Kevin Escoffier og hans «Team Holcom – BRP» som har vunnet begge de foregående etappene, er på vei til sin tredje strake etappeseier. Ting forandrer seg imidlertid fort. Skade på båt, rigg, seil eller foiler kan endre bildet totalt, og med den farten disse båtene kan oppnå kan et forsprang på selv mange hundre nautiske mil hentes inn dersom man havner på feil side av et lavtrykk mens konkurrentene surfer av gårde. Det er nok å minne om Ellen MacAthur som hentet igjen et tilsvarende forsprang til Michel Dejoyeaux under Vendee Globe seilasen i 2000-01 mens båtene var på opp Atlanterhavet etter å ha rundet Kapp Horn.

.