I høy fart mot et vindhull

Det ble en krevende start for IMOCA-klassen i Transat Jacques Vabre, men bare en båt har brutt.

Publisert Sist oppdatert

På tirsdag startet IMOCA-klassen fra Le Havre, en dag senere enn Class 40 og Ocean Fifty. som alt hadde seilt en etappe til Lorient, og dermed igjennom Den Engelske Kanal. Klassen har hatt to tøffe netter, og det er rapportert flere småskader. Den grove sjøen var verre enn selve vinden. 

Viktig regatta

Det var 40 IMOCA på startstreken av Transat Jacques Vabre, flere enn noen gang, og det er 40 plasser i Vendee Globe med start om ett år. Det er over 40 båter som har vist interesse for solo-regattaen jorda rundt, og får å få starte, så må du bli kvalifisert. Å seile Transat Jacques Vabre, samt soloseilasen Retour à La Base, seilasen tilbake til Frankrike.

Verdien av det å klare å kvalifisere seg er større enn resultatet. Det vil påvirke skippernes valg.

Nå er det et nytt lavtrykk i Biscaya, og fem IMOCA-båter har søkt havn for reparasjoner, sannsynligvis for å sikre mulighetene for å fullføre racet.

LEDER. «Charal» kan vinkle rorbladene slik at de gir løft til hekken.
LEDER. «Charal» kan vinkle rorbladene slik at de gir løft til hekken.
RASK: Clarisse Cremer viser at hun makter å seile IMOCA på høyt nivå, samtidig være mor til en baby.
RASK: Clarisse Cremer viser at hun makter å seile IMOCA på høyt nivå, samtidig være mor til en baby.
SØLVPLASS: Yoann Richomme viser at han har fått grep om sin nye båt.
SØLVPLASS: Yoann Richomme viser at han har fått grep om sin nye båt.

Full gass i front

Båtene i tet ser ikke ut til å bruke bremsen. På de tre første plassene finner vi annerkjente seilere med nye båter. I tet liger Sam Manuard-designen «Charal» med Jérémie Beyou og Franck Cammas om bord. «Charal» har en spesiell rorkonstruksjon som gjør at de to rorbladene kan fungere som en foil. Båten imponerte ut fra start, og så ut til å fly mer stabilt og raskere enn sin konkurrenter.

På andre plass finner vi Class 40-seileren Yoann Richomme og veteranen Yann Eliés i «Paprec Arkéa». Richomme var i fjor suveren i Class 40, og viser nå at han behersker 20 fots større IMOCA like bra. Richomme seiler en splitter ny Finot-Conq-design, utviklet sammen med Antoine Koch.

Søsterbåten til «Paprec Arkéa» heter «For People» og seiles av Thomas Ruyant og Morgan Lagravère. «For People» er et tobåts lag sammen med «For the planet» som ligger på 6. plass. Dette er Ruyants gamle båt hvor designer Koch er med å seiler.

Sterke kvinner

Justine Mettraux og Julien Villion ligger på en sterk fjerde plass. Justine Mettraux seiler «Teamwork», ex «Charal» fra 2018, og er den raskeste med gammel båt. Mettraux var med på 11th hour Racing som vant Ocean race og ble syv under Route du Rhum i fjor.

På plassen bak finner vi Sam Davies og Julien Villion. Davis seiler en ny Sam Manuard-design. På åttende plass finner vi Clarisse Crémer og Alan Roberts i «L’Occitane en Provence». Crémer fikk sparken av Banque Populair i fjor fordi hun hadde fått barn, men har nå funnet ny sponsor, og overtatt den gamle båten til Charlie Dalin, kanskje den beste fra forrige generasjon.

Pip Hare i «Medallia» ligger på en sterk 12. plass, men har fått en skade på storseilet ved første rev, og må seile med to eller tre rev. Det vil senke farten når vinden minker. 

VÆR: Båter i tet vil stoppe opp. Fem båter gar søkt nødhavn.
VÆR: Båter i tet vil stoppe opp. Fem båter gar søkt nødhavn.

Inn i høytrykk

De første båtene har nå rundet Kapp Finisterre, men vil møte et høytrykk utenfor kysten av Portugal. Det vil bremse båtene i tet, og kondensere feltet. Først om et døgn vil vinden fylle inn fra sydvest.

Du kan følge regattaen her