Dette er det meldte været kl 13 søndag, når starten på Transat Jacque Vabre går. Både Class 40 og Ocean Fifity går først til Lorient i dag og venter der videre på et værvindu. ULTIM-klassen legger av gårde som planlagt i dag.
Dette er det meldte været kl 13 søndag, når starten på Transat Jacque Vabre går. Både Class 40 og Ocean Fifity går først til Lorient i dag og venter der videre på et værvindu. ULTIM-klassen legger av gårde som planlagt i dag.

Lavtrykk stopper IMOCA-klassen

Tre store lavtrykk skaper trøbbel for starten av jubileumsregattaen Transat Jacques Vabre i år. Tre klasser starter, og én holder seg på land. 

Publisert Sist oppdatert

Bare Ultime-klassen går som planlagt. To av klassene, Class 40 og Ocean Fifty, skal deles i to etapper og starten går som planlagt. Men de må seile til Lorient først for så bli i havnen der inntil det blir et værvindu. 

25 m/s vind og 12 meter bølger

IMOCA-båtene blir liggende inntil man vet mer om situasjonen, og ingen fra arrangørene ville antyde når de kan dra fra Le Havre. Siden de er raskere, ville de nå Kapp Finister når lavtrykket er på sitt verste. Bølgene kan være helt opp mot 10-12 meter og vinden kan nå 50 knop. Dersom noen av båtene skulle få problemer, enten med utstyr eller helsemessig for seilerne, vil det være umulig for båtene å komme seg inn til en nødhavn. 

– Og da får vi et «helvete», som den ellers sindige direktøren for Transat Jacques Vabre uttrykte det tydelig.

UTSATT: Travelt på morgenens pressekonferanse da direktør Francis Le Goff annonserte utsettelse av starten for IMOCA-klassen på grunn av svært krevende værforhold.

Noen journalister lurte på om dette noen gang har skjedd tidligere blant de store, internasjonale regattaene i Frankrike. Det har ikke vært nødvendig for noen av Transat Jacques Vabre arrangementene tidligere, men direktøren kunne opplyse at det skjedde en gang i 2013, da mini-klassen måtte vente 3 uker før de kunne starte. 

Risikovurdering

Han la også til at om man den gang da hadde hatt de samme værmodellene ville man aldri sendt av gårde seilerne i Route du Rhum i 2002. Men da visste man ikke hva som ventet seileren og kun 3 av 18 flerskrogsbåter nådde fram til målgangen i Guadeloupe, en naboøy til Martinique som noen av seilerne, kun fra ULTIM-klassen nå er på vei mot.

Transat Jacques Vabre

Det ligger 95 seilbåter i Le Havre klare til å legge flere tusen nautiske mil bak seg og skal anløpe den karibiske øya Martinique et par uker senere.

Transat Jacques Vabre har i løpet av tretti års eksistens klart å etablere seg som en viktig doublehanded regatta. Søndag 29. oktober går starten fra Le Havre. Eldre skipsruter som fraktet kaffe brukes som utgangspunkt for dagens seilaser over Atlanterhavet.

Ultime, IMOCA, Ocean Fifty og Class40 er de fire klassene til start. De største, Ultim, er 105 fots foilende trimaraner og kan nå en hastighet på over 45 knop. 

Klassene har hver sin rute de skal seile, tilpasset båtenes hastighet. Alle klassene kommer da i mål på Martinique omtrent på samme tidspunkt. 

Ida Julsen

Ida Julsen bor i Fredrikstad og startet regattaseiling i voksen alder. Hun lærte seiling i en Maxi 77, men trengte bli tryggere og ville lære mer. Ble derfor aktiv i Bundefjordens seilforenings damesatsing fra 2021 og seilte Express, noe som ble inngangen til stor interesse for regattaseiling. 

Via en Facebook-post fra seileren Mikael Khei ble hun mannskap i hans X-95 og deltok på vinterseiling i Sarpsborg med andre halvtonnere. Hun ble deretter skipper for damelaget foXy fra desember 2022, også en X-95, som trente mot og deltok i EM på Hankø for halvtonn i august i år. 

Ida elsker vinterseiling. Hun eier i dag to seilbåter, én motorseiler av typen Mascot 28 som brukes året rundt til tur, samt en liten, rask 23 fots 707 (Gösta Edwardsson) som brukes til øveseiling og regatta. 

.

.