KLAR: Clarisse Cremer er klar for Vendee Globe med en ny sponsor.

Reddet av Alex Thomson

Clarisse Cremer mistet sponsorenen sin da hun ble mor. Da ble det bråk. Nå er ny sponsor og båt sikret for Vendee Globe 2024.

Publisert Sist oppdatert

Clarisse Cremer er en ung populær fransk proffseiler som ble nummer 12 i Vendee Globe i 2020/2021 med en IMOCA uten foiler. Da satte hun ny verdensrekord for jenter alene rundt jorda i enskrogsbåt. Tidligere var alle som fullførte Vendee Globe automatisk kvalifisert for et nytt race. Slik er det ikke lengre, og hennes gamle sponsor var engstelig for at hun ikke ville klare å kvalifisere seg for 2024.

Mistet sponsor

Det vakte oppsikt i seilerkretser da sponsoren Banque Populaire i januar sa opp avtalen med den populære franske seileren Clarisse Cremer, som i november i fjor fødte en datter og derfor ikke kunne forberede seg til Vendee Globe seilasen i 2024 som planlagt.

Nå har alt ordnet seg for Cremer som bekrefter sine Vendée Globe 2024-ambisjoner med L'OCCITANE en Provence som økonomisk samarbeidspartner. Som 33-åring tar dermed den franske seileren Clarisse Crémer fatt på en av karrierens mest spennende utfordringer: å konkurrere i den neste Vendée Globe, i november 2024.

Det er andre gang kosmetikkselskapet L’Occitane en Provence sponser et Vendee Globe-prosjekt.

TEAM: Alex Thomson kjøpte båten fra sponsoren som trakk seg. Den skal Cremer benytte i Vendee Globe.

Samme båt

Clarisse Cremer seilte for den franske banken «Banque Populair», i Francois Gabarts vinnerbåt fra 2012/2013. For 2024 skulle hun overta «Apivia», den raskeste IMOCA-båten i dag. En båt som vil gi vinnersjanser. Med denne båten vant Charlie Dalin Transat Jacques Vabre i 2019 og ble nummer 2 i Vendée Globe i 2021 og Route du Rhum i 2022.

Etter at Banque Populair trakk sponsoravtalen på nyåret ble «Apivia» lagt ut for salg. Den kjøpte Alex Thomson. Alex Thomson er en Vendee Globe-veteran med langt sponsorforhold med Hugo Boss, en avtale som også er opphørt.

Den 49 år gamle britiske skipperen, som har deltatt i fem Vendée Globe-løp og to ganger endt på pallen, er forpliktet til å støtte og samle alle ferdighetene som trengs for å bygge en vellykket kampanje. Det var han som for kort tid siden kjøpte en av de beste IMOCA båtene i sin generasjon, den tidligere «Apivia».

MOR: Da Cremer fikk barn trakk sponsoren seg.

Intense tid

– Jeg er glad og stolt av å starte dette eventyret med L’Occitane en Provence. Jeg har hatt Vendee Globe i tankene siden jeg runder Kapp det Gode Håp, og det er et privilegium å kunne ta denne utfordringen.

De siste månedene har vært intense, og noen ganger harde. Jeg er takknemmelig for alle som har støttet meg, og som har gjort at jeg år etter år har hatt progresjon i store havkappseilaser. Nå er jeg fokusert på hva som skal skje fremover, og det er stort å ha en ekstraordinær båt, og et lag som støtter meg. Jeg kan ikke vente på å stikke til havs igjen, forteller Cremer på sin nettside.

– Vendée Globe-startstreken er fortsatt langt unna, og det er fortsatt mange utfordringer som må møtes, men jeg legger all min energi i å lykkes med dette prosjektet for å bevise at med lyst, besluttsomhet og de rette partnerne kan man gjøre samfunnet, bedrifter og idrett mer rettferdig.

Ønsker å bevise

– Clarisse er en av de mest talentfulle seilerne innen soloseilas på havet og hun fortjener å være med i starten av Vendée Globe neste år. Teamet mitt og jeg er glade for at L'OCCITANE en Provence vil støtte Clarisse for Vendée Globe. Vi ønsker å bevise for verden at det å bli mor ikke endrer hvem du er som idrettsutøver. Vi har til hensikt å gi Clarisse alle verktøyene som vil gjøre henne i stand til å konkurrere mot de beste, sier Alex Thomson.

Teamet er nå i gang med å ta kontroll på båten og starte forberedelsene til å kvalifisere til neste Vendée Globe som starter 10. november 2024.