Søk i arkivet

GAVE: Are Wiig har mottatt en velkommen og generøs gave fra X-Yachts Norge AS.
GAVE: Are Wiig har mottatt en velkommen og generøs gave fra X-Yachts Norge AS. Foto:

Soloseileren Are Wiig hedres i Seapilot 2StarNy klasse for mestring og opplevelse

«Are Wiig Class» er en ny klasse i Seapilot 2Star der mestring og opplevelser er viktige elementer.

Om to år stiller den norske seileren Are Wiig til start i Golden Globe – en non stop soloseilas rundt jorden. Regattaen er en 50-års markering av verdens første soloseilas rundt jorden som startet i 1968, og der den legendariske briten Robin Knox-Johnstone vant og var den eneste som kom helt til mål.

I Golden Globe anno 2018 stiller deltagerne i båter og med utstyr som var tilgjengelige  eller tidstypiske for 1968. Det betyr at mange moderne hjelpemidler må legges i land.

Målet er å klare det

Det store spørsmålet i 1968 var om det i det hele tatt var mulig å seile nons stop rundt jorden alene, og det å kunne mestre båt og utfordre seg selv var en helt vesentlig motivasjon for deltagerne som stilte til start.

Noe av det samme, men uten sammenligning for øvrig, var tilfellet da Watski Skagerrak TwoStar ble introdusert i 2004. Mange hadde ikke tidligere seilt noen form for regatta med kun to om bord, og bare det å klare å gjennomføre ble en bragd alle kunne være stolte av. Dette var også et vesentlig element som gjorde regattaen så populær. På det meste talte deltagerlisten 225 båter. 150 var innenfor begrensningen på 150 båter, mens 75 sto på venteliste.

– Det er for å søke tilbake til noe av dette at vi i år introduserer en helt ny klasse i Seapilot 2Star. Den er tiltenkt alle dem som ser på regattaen like mye som en styrkeprøve som det å ville vinne, og den er tiltenkt alle dem som ikke har det aller hotteste og nyeste utstyret – hverken når det gjelder båter eller seil, sier Per Arne Skjeggestad i Fredrikstad Seilforening.

«Are Wiig Class» har derfor noen begrensninger. I klassen er det kun tillatt å ha forseil på rull eller med stagkroker, og det er kun tillatt å ha to spinnakere. Da har man en ekstra dersom en skulle ryke.

En ære – og vil selv delta

– Dette synes jeg jo var veldig artig og det er en ære å få en klasse oppkalt etter seg, sier Are Wiig.

– Jeg håper dette vil bidra til at mange seilere som ikke orker å satse på å seile optimalt og være med i tetstriden, blir med i denne klassen.

– Jeg kommer etter all sannsynlighet til å delta selv med båten jeg skal seile jorden rundt i, sier han.

Are Wiig har kjøpt en brukt, langkjølet båt av typen OE 32, som han nå holder på å klargjøre til den store styrkeprøven i 2018, og han ser på Seapilot 2Star som en fin anledning til å bli kjent med båten.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

OE 32: Are Wiig har anskaffet en båt av typen OE 32 som han skal seile jorden rundt med. OE står for konstruktøren Olle Enderlein.

OE 32: Are Wiig har anskaffet en båt av typen OE 32 som han skal seile jorden rundt med. OE står for konstruktøren Olle Enderlein.

Are Wiig

Seiler hele løpet i ett

Klassen seiler et litt annet løp enn de andre, og i tråd med Are Wiigs seilas rundt jorden non stop, blir det ingen pitstop. «Are Wiig Class» seiler som de øvrige ned til nordspissen av Tromøya, derifra til lateralmerket Kilen nord for Väderöarna og så direkte til mål på Skjæløy – en distanse på ca. 180 n mil.

– Vi håper mange vil forsøke seg på denne styrkeprøven, og at mange av dem som tidligere på grunn av båt, utstyr og ambisjoner har sett seg sjanseløse og delvis også tilsidesatt i de vanlige klassene, kommer tilbake for å prøve seg på nytt. Å seile to alene i en slik regatta gir utvilsomt svært verdifull trening i å mestre båt og utstyr, og vi vet at regattaen har gitt mange en helt annen trygghet når de seiler på tur med familien, sier Skjeggestad.

Påmeldingen til Seapilot 2Star åpner mandag 7. mars kl 12:00.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen