Søk i arkivet

BRANN: Det elektriske annleget tok fyr på «Foresight Natural Energy».
BRANN: Det elektriske annleget tok fyr på «Foresight Natural Energy».

Vendee GlobeBrann om bord i «Foresight Natural Energy»

Det ene fører til det andre. Conrad Colman hadde sin værste dag i sitt liv på søndag.

GRØNN: Conrad Colman seiler rundt jorda uten drivstoff, og blir et forbilde for neste generasjon regattabåter.
GRØNN: Conrad Colman seiler rundt jorda uten drivstoff, og blir et forbilde for neste generasjon regattabåter.

Fredag var Conrad Colman direkte på Vendee Globes live show hvor han skrøt av sitt energisystem. New Zealanderen seiler den eldste båten men har den mest moderne teknologien under dekk. Colman har kastet ut dieselmotoren og erstattet den med elektrisk.

Brann i en laderegulator

– Det startet med at jeg luktet svidd plastikk. Jeg trodde kanskje det var batteriene, men jeg fikk ingen feilmeldinger. Alt så bra ut. Jeg gikk på dekk for å ta et rev, og da jeg kom inn igjen så jeg sort røyk og guleflammer fra baksiden av kartbordet. En av laderegulatorne til solcellepanelet hadde startet å brenne. , og var i ferd med å ødelegge all elektronikken. Jeg tok fram et brannteppe, og ignorerte faren for brannskader og elektriske støt. Når flammene var slukket hørte jeg et pip fra autopiloten, og min verden ble snudd opp ned, forteller Conrad Colman.

Ufrivillig jibb

Brannen hadde ført til at autopiloten fikk en kortslutning. Det førte igjen til en ufrivillig jibb, mens Colman hadde hendene fulle av smeltet plast. Med fulle balasttanker, og kjølen på feil side ble båten liggende med 80 graders krengning. Allikevel klarte Colman å få rullet inn gennakeren, og få båten på rett kjøl, men utfordringene var ikke over.

MED: Colman i «Foresight Natural Energy» ligger på 17. plass etter 28 døgns seiling.

MED: Colman i «Foresight Natural Energy» ligger på 17. plass etter 28 døgns seiling.

80°: Med båten på hoder og flagrende seil klarte Colman å få båten på kurs, uten autopilot.
80°: Med båten på hoder og flagrende seil klarte Colman å få båten på kurs, uten autopilot.

Flagrende seil, og ingen instrumenter

Vinden økte, og gennakeren var håpløst rullet inn. Den var i ferd med å blafre seg i filler. Men New Zealandrene hadde verken instrumenter eller autopilot.

– Det tok lang tid å få rullet inn gennakeren skikkelig, seilene på lens med rorkulten mellom beina. Jeg klarte å styre seilet inn mot forstaget, slik at det kunne fires uten at det falt i vannet. Jeg brukte over to timer på jobben. Med vindkast på opp mot 40 knop, hvor vannet ble blåst av bølgetoppen fikk jeg sikret seilet på fordekket med surringer.

Vann under dekk

– Da jeg kom ned i båten igjen var fant jeg det meste flytende rundt. Flere hundre liter med vann var kommet inn gjennom kjølboksen, fordi krengningsvinklen var så stor. Bager med mat og klær fløt rundt.  Heldigvis var mye av dette vakuumpakket, og i god behold, forteller Conrad Colman.

Slapp med skrekken

Conrad Colman gravde seg inn i asken og fikk spleiset brente kabler. Det gjorde at autopiloten startet å fungere igjen.

– Jeg skrek av glede fordi jeg slapp å håndstyre til Cape Town, og kunne fortsette racet. Akkurat nå surfer jeg i 25 knop ned en bølge, forteller Conrad Colman.

 


D29 : A day to forget for Conrad Colman... by VendeeGlobeTV

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen