Søk i arkivet

Serie: Turseiling for dummiesBli med på praktisk båtførerprøve med tekst, bilder og video

Reduser sjansen for motorstans, lær deg sikkerhetsutstyret og fordel oppgaver om bord. Det gir en triveligere båtferie.

SEILmagasinet: Turseiling for
dummies er en av sakene du finner i sommernummeret til
SEILMagasinet.

SEILmagasinet: Turseiling for dummies er en av sakene du finner i sommernummeret til SEILMagasinet.

SEILmagasinet var med på praktisk gjennomgang av båtførerprøven ut fra Kjøpmannskjær på Nøtterøy i mai. Vi trente på enkle oppgaver som gjerne skaper usikkerhet om bord. Med på turen var Irene Foss som kjøpte seilbåt i 2016 og Gunnar Blichner som har seilt mye med venner, men aldri seilt som skipper.

Kurset ble holdt av Haakon Seeberg og Kalle Hesstvedt i Bora Kompetansereiser. De har spesialisert seg på å holde internasjonalt båtførerkurs, såkalt ICC-kurs, som også omfatter praktiske øvelser.

Kurs for alle

– De fleste vil ha glede av et slikt kurs. Det blir strengere å leie båt i utlandet, og flere krever et internasjonalt bevis. Svært mange født før 1980 mangler også norsk båtførerbevis, forteller Seeberg. For å få internasjonalt båtførerbevis – ICC – må du ta båtførerprøven og en praktisk utsjekk. ICC står for International Cerfiticate of Competence. Du må også fylle ut en egenerklæring om helsen, hvor du bekrefter at du er fysisk og psykisk skikket for å føre en fritidsbåt.

– I altfor mange familier er det kun far som kan styre båten og føre den til land. Det er sjelden å se mor til rors og far med fendere og fortøyninger. Et praktisk kurs gjør at hele familien kan manøvrere båten. Det øker sikkerheten, legger Hesstvedt til.

 Spring: Ved å hoppe i land
med et spring, kan båten legges til kai ved full sving, og
deretter kan man gå forsiktig fremover med motoren.
Før tillegging må det legge en plan og fordele
oppgaver. Tau og fendere skal henge på plass.

Spring: Ved å hoppe i land med et spring, kan båten legges til kai ved full sving, og deretter kan man gå forsiktig fremover med motoren. Før tillegging må det legge en plan og fordele oppgaver. Tau og fendere skal henge på plass.

NAVIGASJON: Om mulig, la rormannen konsentrere seg om
utkikk og kurs, mens andre tar seg av kartlesingen.

NAVIGASJON: Om mulig, la rormannen konsentrere seg om utkikk og kurs, mens andre tar seg av kartlesingen.

Småskader i havner

Haakon Seeberg har jobbet på skøyte for Redningsselskapet og har sett hva som kan gå galt på ferieseilas.

– Det er mye kløning i havn. Fordi tilleggingen ikke er planlagt med tanke på vær og vind, manglende fordelte oppgaver og utydelig ledelse, oppstår det ubehagelige situasjoner i en tid som skal være familiehygge, sier Seeberg.

På kurset har personen som har ansvaret, på seg en rød cap. Den ansvarlige holder utkikk og leser kart og instruerer den som styrer.

– Det er sjelden at det er kapteinen på et skip styrer, forklarer Seeberg.

For mange stoler for mye på hjelpemidlene som kartplotter og baugpropell og dropper å ta seg tid til å lære sjømannskap fra grunnen av.

Serie på åtte episoder

Under ICC-utsjekken er det mange punkter som står på sjekklisten. Det er en god idé å gå igjennom punktlisten før årets ferie, og lese seg opp på punkter man er usikker på. En del av utsjekken består også av en mann-over-bord-øvelse, noe vi ikke fikk tid til. Det har vi skrevet om før i SEILmagasinet, og som abonnent kan du søke opp artiklene i vårt digitale arkiv. Søk: «Hold deg om bord», og «Forbered deg på mann over bord». Søk også opp: «Trygt til havn uten motor», som gir tips for å få deg til land ved hjelp av seil.

Kurset ble domumentert på film og bilder. Du kan lese saken i SEILmagasinet 4-2017 som er på vei fra trykkeriet i disse dager.

Vi har delt opp kurset i temaer, og hvert tema kommer som egen sak på SEILmagasinet med video i tiden fremover. Disse sakene blir pluss-saker, som betyr at du må være abonnent, eller bli digital abonnent for å få tilgang. Billigste løsning er døgnpass til 39 kroner

Det gjør du her.

 

Artikler i serien

Sjekk båten før avreise

Plan legg ruta

Ut fra havn med en plan

Navigering under fart

Enkle vikepliktsregler

Riktig seiltrim gjør båten mer komfortabel

Tips for trygg ankring

Legge til kai, båteieres mareritt

MERKER: For å passere merker
på riktig side må du ha lest kartet og vite ledens
retning.

MERKER: For å passere merker på riktig side må du ha lest kartet og vite ledens retning.

 

 

 

 

 Kommentarer

Dette blir du testet i under ICC-utsjekk

• Generell kunnskap om båter

• Bruk og gjennomgang av sikkerhetsutstyr

• Brannslukking og brannvern

• Generell kunnskap om værforhold

• Hindre forurensing i sjø

• Vedlikehold og drift av motor

• Pakking og vedlikehold av seil

• Tiltak ved kollisjon eller grunnstøting

• Tiltak ved motorhavari

• Forsegling av lekkasje

• Yte assistanse ved nødssituasjon

• Avgang frå kai på lo side

• 360 graders turn på begrenset område

• Bruk av anker og drivanker

• Fortøying til bøye

• Mann over bord (MOB)

• Manøvrering av motorisert fartøy med hensyn til forhold som vind, strøm og dybde

• Manøvrering av seilfartøy med hensyn til forhold som vind, strøm og dybde

• Praktisk navigering og kystseilas med særlig fokus på å bestemme posisjon og sette sikker kurs

• Legge til kai

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen